Klien Sjiet (207): Tapijttegels, jaarvergadering, presentatiegids en clublied

23 september 2019 17:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 38.

Tapijttegels (1)
Maandagochtend even een bakje koffie halen in de kantine. Met Jelke de Jager praat ik over de zichtbare aangetaste (vermoedelijk door lijm) tapijttegels voor en in de bestuurskamer. Het is gewoon geen gezicht en deze gehavende tegels moeten zo spoedig mogelijk vervangen worden. Jelke, ex-stoffeerder, gaat meteen aan de slag. Binnen de kortste keren vervangt hij de tegels door nieuwe en niemand ziet er meer iets van. Verder tovert hij kauwgumvlekken op vele tapijttegels in de kantine weg.

Tapijttegels (2)
Wel vraag je je echter tegelijkertijd af wat voor personen het eigenlijk zijn die de kauwgom op de grond gooien, al dan niet bewust, maar toch niet oprapen. Of: wie veroorzaakte die grote lijmvlekken en verzuimde om meteen kordaat op te treden door de lijm te verwijderen om zo erger te voorkomen. Degene ondernam echter niets. Onbegrijpelijk.

Jaarvergadering
Ruim veertig leden zijn aanwezig op de jaarvergadering op maandagavond en dat is veel meer dan vorig jaar. Dat is een heugelijk feit. Na zeven jaar neemt Ida van der Molen afscheid als secretaris en Gerry Bleeker komt voor haar in de plaats. Gerry is de zestiende secretaris van onze club sinds de oprichting in 1931. Verder treedt Bennie Stapensea toe tot het bestuur en krijgt de portefeuille sponsorzaken.

Toekomst seniorenvoetbal
Het opvallendste agendapunt op de ledenvergadering betreft de toekomst van het seniorenvoetbal voor mannen. Dit punt levert veel goede en verstandige reacties op waardoor dit punt in een zeer nuttig onderhoud ontaardt. Hiermee kan het bestuur de komende tijd uit de voeten.

Oproep: nieuw clublied
Jan Keizer appt mij woensdag met een fragment van een liedje uit de voetbalrevue in het kader van het 60-jarig bestaan van onze club in 1991. Hij vraagt of dit misschien ons clublied is. Dat is het niet. Het oorspronkelijke clublied komt namelijk uit de jaren veertig. Destijds werden de vijf regels luidkeels (op de wijze van ‘Zie ginds komt de stoomboot’) gezongen tijdens de wedstrijd van het eerste.

Der komme de jonges fan St.-Anne weer an
Se hewwe weer wonnen, dat staat hur wel an
Se foetbâlden as luwen, de puntsys binne twee
Se sille en wille na de KNVB

Nu wordt er niet meer gezongen, maar vroeger was dat heel gewoon. Dit clublied is echter gedateerd; het klopt niet meer, want iedereen speelt nu in de KNVB; de FVB bestaat al heel lang niet meer. We moeten dus eigenlijk een nieuw clublied hebben. En dat nummer uit 1991 dan? Kan dat niet? Hoe ging dat? Zo:

Mînsen, knoop ’t in jim oren
Want ’t bynt ôns allegaar
Ons klup gaat nooit ferloren
Die bynt ôns al sestig jaar

Tsja… Dat ‘sestig’, hé… Natuurlijk, zestig wijzigen in 88 jaar, maar moeten we ieder jaar dan de tekst wijzigen? Geen denken aan.

Daarom volgt hier een oproep: wie kan en is genegen om een nieuw clublied voor onze club te schrijven? Dat zou mooi zijn; vooral nu er in 2021 het 90-jarig jubileum gevierd zal worden.

Plaatsje vergaan
Vrijdagavond is de eerste klaverjasavond van het seizoen. Er heerst weer een gezellige en ontspannen sfeer. De achtste prijs is voor Cor Lautenbag. Die is echter al vertrokken en dan wordt de regel ‘opgestaan is plaatsje vergaan’ toegepast. Met andere woorden: de nummer negen krijgt de achtste prijs overhandigd. Dat is Mina Dijkstra. Zij neemt vier karbonades mee naar huis.

Notendop
Zaterdagochtend vroeg raakt het eerste bakje koffie van de dag het bier van de vorige avond nog als Jelke de Jager en de columnist een begin maken met het op de foto zetten van de teams. Dit betekent dat ik al vanaf 8.15 uur op het sportpark aanwezig ben en op deze ochtend van alles meemaak. We noemen het even in een notendop: de nieuwe hoekvlag met de onderhand bekende monotube past niet, er zijn te weinig fluitjes waardoor een wedstrijd noodgedwongen later begint, kantinepersoneel dat niet komt, maar die van een andere zaterdag juist wel (begrijp jij ’m?), ambulance op het veld, verrassende ontmoeting met een collega van het werk, hek naar de spoorlijn dicht, maar geen sleutel, bal zoeken en vinden in het struikgewas en ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, want er valt veel te beleven op deze zonovergoten zaterdag.

Presentatiegids
Zondagmiddag wordt in de kantine het eerste twee exemplaren van de presentatiegids officieel uitgereikt aan Ilse Luimstra als jongste lid en aan Dirk Andringa als oudst actieve lid. De rode draad is dit jaar jong en oud. Vandaar deze uitreiking van de eerste exemplaren. In deze editie ook een interview met Dirk. Daarnaast staan er nog veel meer interviews in. Eén daarvan is met Jari Braaksma. Daarin wordt besproken dat Jari nog nooit geblesseerd is geweest. Ja, jullie voelen het al aankomen: ten tijde van de verschijning van de gids is Jari…geblesseerd.

Tot de volgende week.