Dropskot (6)

20 oktober 2019 12:15

Paul Feenstra vertelt in zijn column over zijn belevenissen op sportpark ‘De Waaie’, maar ook daarbuiten.

Velpon
Zitten er zaterdag in de kantine vier meiden van dik in de twintig foto's te plakken in een plakboek. Niet echt van deze tijd natuurlijk, maar wel heel erg leuk. Vraag ik of ze Velpon gebruiken, want die plakstiften laten altijd los. Velpon? What the fuck is Velpon? Tja... Ik dus rustig uitleggen dat dat lijm is uit een tube en heel erg goed plakt en het eigenlijk geen merknaam is maar een productnaam omdat hééél Nederland weet waar ik het over heb. Mmmmmmm...??? is het antwoord. Ik, wederom rustig, Velpon afbeeldingen opzoeken op mijn mobiel en dat laten zien. Ooooooo... dat spul, wordt er vaag geantwoord. Waarop Floor Hibma antwoordt: Velpon? O, ik dacht dat een oud-Bildts woord was. Tjeetjemeneetje, nou wordt hait toch echt oud, hè Sanne.

Scheidsrechter
Afgelopen week was ik drie keer gevraagd om zaterdag scheidsrechter te wezen. Als ik kan, doe ik dat graag, maar ja, drie keer werd de wedstrijd ook weer afgelast.
Vrijdagavond kreeg ik weer een appje, dit keer van Wietske. Of ik alsjeblieft de JO15 wilde fluiten. Ja leuk, dus kom ik zaterdagmorgen de kantine binnen staat ôns Sanne met Anne en Floor achter de bar. Na een dikke knuffel roept Sanne: Wat gaat haity doen? Ik bin fandaag skaidsrechter Sanne. Waarop Sanne spontaan roept "kom op haity, ik bin foor haity". Kijk, dan sta je als scheidsrechter al met 10-0 voor

Botsers en stoaters
Ons hait had het altijd over Botsers (2,5 ct) en stoaters (12,5 ct) Ja, hij kwam nog uit de tijd dat dat straattaal was. Koste iets 25 cent dan had hij het dus over tien botsers en ja was iets precies een gulden sprak hij over 8 stoaters. Natuurlijk altijd even dwars maar wel leuk. Komt er van de week een jongen van een jaar of 15 een "broodje-nog-wat" bij mij bestellen en vraagt wat dat moet kosten. Drie kwartjes zeg ik. Ik zie een groot vraagteken boven zijn hoofd en ik zeg er achteraan,75 cent alsjeblieft. Hij betaalt met de pas en je hoort hem denken, ouwe lul. Toch hou ik het erin, stuivers, dubbeltjes, kwartjes, daalders, knaken, joeten, geeltjes en bankjes. Is ook leuk. Onze straattaal, maar ik moet het bijna bij elkaar houden en vastplakken met Velpon

Schone vaart
Geweldig bedacht en gedaan. Verleden week is de hele vaart in het dorp schoongemaakt door duikers, suppers en andere vrijwilligers. Grote complimenten!! Toch drijven de eerste blikjes, tube's Velpon en andere rotzooi alweer rond in de vaart. Grotere domkoppen die dit veroorzaken kan ik mij niet voorstellen.
Ik zeg: een hele week op de hoek aan een paal vastbinden met een bordje om de nek met de tekst. "Wat bin ik ’n omkoal." Ik mot fan ‘e week maar weer eventsys bellen!