Vrouwen 1 na strafschoppen door in de beker

20 oktober 2019 12:30

Na de uitschakeling in de landelijke beker (van twee topklassers werd ruim verloren) mocht St.-Anna Vrouwen 1 zaterdag 19 oktober proberen in de districtsbeker een ronde verder te komen.

Lang leek de tegenstander Be Quick Dokkum VR1 te zijn, maar afgelopen week bleek ineens derdeklasser FC Burgum VR1 de opponent te worden. Be Quick had in de eerste bekerronde een niet-speelgerechtigde speelster opgesteld en werd daarvoor gestraft met diskwalificatie, waardoor Burgum alsnog verder mocht bekeren. In plaats van naar Dokkum reisde St.-Anna dus af naar Burgum.

De ploegen kwamen elkaar in het (recente) verleden al vaak tegen, en vooral in Burgum had St.-Anna het regelmatig erg lastig. Ook deze editie werd weer een moeilijke wedstrijd voor St.-Anna. Het eerste half uur ging het nog aardig, al werden echt grote kansen niet gecreëerd. Burgum trok zich veel terug op de eigen helft, waardoor het lastig voetballen was voor St.-Anna. Bij vlagen zette de thuisploeg St.-Anna echter ook onder druk. De tactiek van Burgum werkte, en de rust werd gehaald met 0 – 0.

De tweede helft bracht helaas weinig verbetering. Er werd matig gevoetbald en het spel was (daardoor) zeer onrustig. Vlak voor tijd werd het voor de goal van St.-Anna nog even hachelijk, maar na 90+ minuten was er nog altijd niet gescoord. Een penaltyserie moest zorgen voor een winnaar.

De vijf penalty's van St.-Anna werden (meer of minder feilloos 😉) binnengeschoten door Aafke, Jildou v/D., Lisette, Lisa en Janneke. Omdat keepster Joyce een strafschop van Burgum wist te keren, kwam St.-Anna als overwinnaar uit de bus en blijft het in de race om de districtsbeker te winnen.

Het spel was voor verbetering vatbaar, maar de twee vooraf geformuleerde doelstellingen werden behaald: doorbekeren en de nul houden. Opvallend was verder nog dat St.-Anna niet in het zwart-wit speelde, maar in het rood-wit van de nieuwe uittenues, die sponsor Plaveka beschikbaar gesteld heeft. Bedankt!

Zaterdag 26 oktober neemt Vrouwen 1 het op De Waaie in het vertrouwde zwart-wit om 15.00 uur op tegen De Weide VR1.