Klien Sjiet (213): F-34, stikstof, kou, heet en KLMV

4 november 2019 17:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 44.

Weinig nieuws
Er is deze week niet veel te beleven op lokaal voetbalgebied. Weinig nieuws, althans wat mij ter ore komt. Tijd dus om de inmiddels fameuze wereldzaken te bespreken.

Spotters
De F-34 bijvoorbeeld. Je hebt zeker niets met vliegtuigen? Klopt. Ik vind de ophef over de komst van de eerste JSF dan ook potsierlijk. Vooral als ik donderdagochtend bij de kapper hoor dat er vanaf 5.00 uur al vliegtuigspotters staan te koukleumen om maar het mooiste plekje te hebben om de F-34 te spotten. Wat? O, is het de F-35. Ook goed. Natuurlijk, je moet niet alles geloven wat er bij de kapper gezegd wordt, maar wat ik hoor, zou zomaar waar kunnen zijn Ik geef eerlijk toe dat ik me moeilijk kan verplaatsen in vliegtuigspotters. Aan de andere kant realiseer ik mij terdege dat zij op hun beurt verveeld om zich heen zouden gaan kijken als ik vertel dat 10CC een unieke popgroep is. Alle bandleden kunnen namelijk als leadzanger fungeren en bovendien liedjes schrijven; zowel de muziek als de tekst.

Stukje
Maandag wijdt het Friesch Dagblad een artikel aan het eerste elftal van onze vereniging. Een leuk stukje. (stilte) Tsja, dat is het ook wel. Meer kan ik er echt niet over vertellen. Het is echt even schrapen, hoor, met dat nieuws… is er nu echt niets bijzonders wat ik kan melden?

Stikstof en kou
De stikstofproblematiek misschien? Iedereen heeft het er maar over. Alles goed en wel, maar kan er misschien ook iets gedaan worden aan de kou en daarmee winter? Kunnen we de kou soms verminderen of juist afschaffen? Vrijdagochtend is het behoorlijk koud als ik naar mijn werk ga. Ik verlang weer naar de hogere temperaturen.

Heet!
Die komen veel sneller dan ik verwacht, want als ik vrijdagavond in de kantine de trap naar boven neem, komt een enorme hitte mij tegemoet. “Heerlik”, zegt deze koukleum. Maar uiteraard is het niet de bedoeling dat het zo heet is in de kantine. De CV is defect. Robert de Vries belt naar Henny Wildeboer Schut die hem adviseert om de ketel uit te doen hetgeen geschiedt.

Teamfoto’s
Zaterdagochtend alweer vroeg in de kantine. Nog twee teamfoto’s dienen er genomen te worden en dan zijn Jelke de Jager en ik klaar wat betreft dit seizoen. Al heel vroeg komt MO11-1 op de foto en aan het begin van de middag MO15-1 die pas voor het eerst dit seizoen thuis speelt voor de competitie.

Voor niets naar Ferwerd
JO11-3 reist voor niets naar Ferwerd. Om 8.00 uur belt Wardy dat de wedstrijd afgelast is, maar dan is St.-Anna natuurlijk allang onderweg als je om 8.45 uur dient te spelen. Dit had toch wel veel eerder gekund? Jazeker!

KLMV
Het eerste reist zondag af naar Akkrum, de plaats waar Jan Akkerman, ooit verkozen tot beste gitarist ter wereld, heeft gewoond. Op de terugweg ontdek ik in Akkrum een vrachtwagen van de KLMV. Hoe kan dat? Het bedrijf KLMV, jarenlang een begrip in St.-Anna, bestaat allang niet meer. Des te opmerkelijker is het dus dat ik daar ineens een KLMV-wagen ontwaar. Trouwens, de letter K staat voor de naam De Koe. Sybren de Koe is één van de oprichters van onze club en werd in 1971 onderscheiden met de zilveren waarderingsspeld van de KNVB voor zijn verdiensten. Dat jullie dat even weten…

Tot de volgende week.