Dropskot (13)

10 maart 2020 17:15

Paul Feenstra vertelt in zijn column over zijn belevenissen op sportpark ‘De Waaie’, maar ook daarbuiten.

Corona
Ik las het vanmorgen met grote letters in de krant "stoppen met handen schudden"
Een kleine moeite natuurlijk, maar het zal mij toch benieuwen hoe dat komend weekend bij ons langs de voetbalvelden gaat. Je moet elkaar toch op de één of andere manier begroeten. Drukken wij ook, net als in de eredivisie, de ellenbogen tegen elkaar aan? De neus tegen de neus van de tegenstander aanhouden, zal ook wel niet mogen. Tikken we elkaar met de knie aan? Of... gaan we elkaar aan de teennagels voelen? Ik weet het niet. Zal mij benieuwen. Natuurlijk hebben we het elkaar de hand geven een paar honderd jaar geleden ook aangeleerd. De eersten die dat deden waren natuurlijk import AZC-ers die met hun gedrag de boel hier kwamen verzieken. Eerst hartstikke stom, toen heel gewoon en volgens de experts nu niet slim om te doen. Mmmmmm... Omdat ik altijd in heldere beelden denk, vraag ik mij in één keer af: hoe gaan ze dat probleem in parenclubs oplossen? Mag je elkaar daar eerst ook niet even een blote hand geven?

Accommodatie
Was ik zaterdag met de MO15 weer eens bij GAVC in Grou. Hmmmm... Tja, eigenlijk best wel een mooie accommodatie. Tenminste als je met de rug naar de snelweg staat. GAVC, is net als zoveel clubs, een club die weg moest uit de kern van een dorp of stad. De ene keer komt dat, omdat de club uit zijn jas groeit en de andere keer, omdat een belegger of gemeente kans ziet om huizen te bouwen op het oude sportcomplex. Wat je er dan voor terug krijgt is een nieuwe accommodatie buiten de dorpsgrenzen. Zonde, zonde, zonde. De ziel gaat uit het dorp en wordt vervangen door een stil woonwijkje. Mensen komen niet meer spontaan even kijken bij hun ploegje als ze twee kilometer moeten fietsen. Echt zonde. Het gruwelijkste voorbeeld daarvan is op "Schatzenburg" te vinden. Tussen de dorpen Menaldum en Dronrijp kwam in de jaren 70 een prachtig modern sportcomplex met camping uit de grond. Nu vijftig jaar later is het totaal verloederd. En wat helemaal erg is, (bijna) geen sport meer in de dorpen. Echt zonde. Dus nooit meer vertrekken uit het centrum en bij ruimtegebrek gewoon een etage er bovenop bouwen.

Balen bij Rent A Band
Wat echt balen is, en natuurlijk specifiek voor de jeugd, is dat er komende zaterdag NIET gestijldanst mag worden zonder handschoenen aan. Natuurlijk mag er wel solo gedanst en gehost worden, maar zoals bekend is dat al jaren uit de mode.

Hel van het Noorden
Het was voor de deelnemers een relatieve makkelijke tocht dit jaar. De weersomstandigheden waren ronduit goed te noemen en omdat er voldoende EHBO-posten en Horeca onderweg was, werd door iedereen de tocht uitgelopen.
Iedereen? Nee echt niet... Fenje had nl een schaats in haar scheen gekregen en moest zich door zuster Margot laten afvoeren. En dan was er nog iemand die de hele avond met onderkoelingsverschijnselen te maken had. Dat zat hij dan, op 'n sup, met de handen en voeten in het ijskoude water. Mmmm, hij had het echt verrekte koud, maar ja een sup is er om op te staan, Gabriël... alle respect, buur!