Dropskot (26)

1 december 2020 7:15

Paul Feenstra vertelt in zijn column over zijn belevenissen op sportpark ‘De Waaie’, maar ook daarbuiten.

Pluisje
Pluisje is dood. Niemand in de hele wereld gunt zijn kind hetzelfde leven als wat Pluisje heeft gehad. Maakt dat de man zo mythisch?
Is het zijn arme afkomst? Het straatschoffie tegen de rest van de wereld? De voetbalheld van de sloppenwijken tegen het rijke noorden?
In heel de wereld zit men met tranen in de ogen te kijken hoe men in Napels en Argentinië deze ramp nooit meer te boven lijkt te komen.
Ik niet, ik vond Pluisje de laatste dertig jaar meer een luisje. Door zijn alcohol- en drugsverslaving was het toch vaak een beschamend gezicht hoe hij in het nieuws kwam. Op de één of andere manier kwam hij er altijd toch weer goed van af. Pluisje werd natuurlijk geleefd door de massahysterie en inderdaad, dat is vreselijk dat je dat overkomt.
Als je die reportages over hem ziet kun je het alleen maar zielig vinden dat je zo goed kan voetballen. Maar ook Messi, Cruijff, Pelé en Gullit is dat overkomen, maar die gingen daar toch net iets anders en beter mee om. Was Pluisje dan zo'n goeie voetballer? Tja, fantastisch, ik denk dat ik één van de jongste ouderen ben die hem nog bewust heb zien spelen. Op tv, hè, dat dan weer wel. Op het WK '86 in Mexico was het een feest om hem te zien. Maar daarna zagen wij niet zo gek veel van hem.
Buitenlandse competities werden nog niet uitgezonden en dus moesten we het doen met af en toe een samenvatting. Grotendeels door Pluisje werd Napoli twee keer kampioen van Italië maar in Europa hadden ze geen succes. Behalve dan de gewonnen UEFA-cup van 1989. Gek genoeg denken we nu dat hij de prijzenkast vol met bekers had te staan. Is niet zo, er zijn honderden spelers op de wereld die meer prijzen hebben gewonnen. Ook heeft hij maar zo'n vijf á zes jaar echt aan de top gevoetbald. Toch heeft hij in die paar jaar ervoor gezorgd dat (bijna) de hele wereld hem bewonderde om zijn voetbal en miljoenen mensen hem bijna aanbaden. Of het de allerbeste voetballer allertijden was? Hmmmm.... Tja, voor velen staat dat vast, laat ze maar lekker in die waan. Wij weten wel beter, dat is Abe Lenstra fansels!

Woningnood
Zit ik op Funda te kijken wat er in St.-Anna te koop staat, kom ik tot de conclusie dat het toch wel heel heel bedroevend is. Een paar huizen, de goedkoopste € 210.000 en de rest daar ver boven. We moeten ons bewust zijn dat als wij ons dorp levend willen houden en onze jeugd hier toekomst willen geven er wat moet gebeuren. Dat geldt natuurlijk ook voor onze voetbalvereniging. Wat zou het mooi zijn als er één of andere stichting of particulier het voor elkaar kreeg om een klein buurtje met zo'n dertig woninkjes te plaatsen in ons dorp. Gewoon leuke jaren 30 huisjes met één of twee slaapkamers en dat echt bedoeld is voor jongeren tot dertig jaar. En niet iedereen gelijk erin stoppen, maar alleen jongeren die betrokken zijn bij het dorpsleven. Ja, dat zou prachtig zijn.

IJsbaan
Loop ik van de week bij het "iisbaanpadsy" langs dacht ik even aan de "sperrzone" tussen West- en Oost-Duitsland. Je weet wel die ruimte bij het "ijzeren gordijn" Daar waar, als je daar kwam werd neergeknald.
Eigenlijk gewoon zonde van de ruimte daar. Groot hek staat er om de ijsbaan en er gebeurt praktisch niks. Raar eigenlijk.  Zit ik te denken en te meten. Als je nu eens om de rand van de ijsbaan dertig kleine huisjes neerzet. Dat kan makkelijk. Een beetje in jaren 30 Anton Pieck-stijl, met van die leuke lantaarnpaaltjes ervoor. Een voetpad volstaat, omdat er een hele grote gemeentelijke tuin voor ligt. De ijsbaan blijft natuurlijk bestaan maar wordt veel "smoeker" dan dat hij nu is. Als je dan op een paar terpjes wat bomen en ander groen plant, en ergens een speeltuin creëert, dan heb je volgens mij de ideale oplossing om de woningnood aan te pakken, de ijsbaan een functie te geven en eindelijk eens een mooi open park te creëren waar iedereen welkom is. Hmmmm.... leuk idee.