Een streep door het 90-jarig jubileum

3 maart 2021 16:00

Het zat er al aan te komen: door veel activiteiten in juni, waaronder menig popfestival, is al een streep gezet vanwege de pandemie. En helaas heeft onze club ook noodgedwongen de beslissing dienen te nemen om de stekker uit het 90-jarig jubileum van de vereniging te halen.

De jubileumcommissie kwam met dit advies bij het bestuur en die heeft dit advies overgenomen. De verwachting is dat de 1,5 meter afstand in juni nog steeds van kracht is en deze regel is funest om een groot feest te organiseren in een grote tent. De jubileumcommissie wil een feest voor iedereen organiseren en niet een festiviteit waarbij er mensen moeten worden geweigerd vanwege de coronaregels. Met andere woorden: dat in de tent bijvoorbeeld maar een maximaal aantal mag worden toegelaten en anderen daardoor geen toegang krijgen. Dat kan natuurlijk niet.

Bovendien vergt het jubileum een behoorlijke voorbereiding. Het draaiboek was klaar en de eerste voorbereidingen waren al gemaakt, maar met in de wetenschap dat de kans klein was dat het jubileum daadwerkelijk in juni zou kunnen plaatsvinden, leek het ons verstandig om op korte termijn een beslissing te nemen over het al dan niet doorgaan van de voorbereidingen en de jubileumdagen zelf. En dat hebben we gedaan en dus met dit besluit.

En in september dan? Is uiteraard ook besproken. Maar ook dan is het nog steeds onzeker hoe het er dan met de pandemie voorstaat. Bovendien zijn al heel veel activiteiten in den lande noodgedwongen uitgesteld naar september, zodat de spoeling dan wel heel dun wordt. Alle festiviteiten worden dan immers in alle weekenden gepropt.

Natuurlijk had de jubileumcommissie het graag anders gezien, maar de realiteit leert ons dat het organiseren van een groot jubileumfeest dit jaar, tot onze grote spijt, niet haalbaar is. Misschien behoort een bescheiden opgezet feestje in september nog tot de mogelijkheden. Wie weet…

Voor nu zeggen we: op naar het 100-jarig jubileum in 2031.

De jubileumcommissie