Klien Sjiet (247): Schapenscheerder, schaap, hooghouden en Age

8 maart 2021 15:30

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 9. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Schapenscheerder
Jildou Boterhoek lijkt wel een schaapscheerder als ze de tondeuse in mijn haar zet. Ho, wacht, ik donder maar meteen met de deur in huis. Mijn excuses. Maar ik heb het over mijn bezoek aan de kapper op woensdagochtend. Ik voel mij na afloop een geheel ander mens. En niet langer zo’n heevymetaler te headbangen.

Schaap
Ik was weer begonnen met de column, omdat het zo stil was op de website en sociale kanalen, maar verhip: ik heb mijn column een paar weken terug nog niet gelicht of het ene bericht volgt na het andere. Als één schaap over de dam is… Ook mijn collega-columnist Paul Feenstra laat weer van zich horen. Maar ik juich dit alleen maar toe. Hoe meer beweging op de kanalen des te beter.

Geen jubileum
Zoals jullie al op de website lazen, gaat het 90-jarig jubileum niet door. Als voorzitter van de jubileumcommissie vind ik dat ook uiterst vervelend, maar wij konden niet anders dan tot deze beslissing komen, hoe graag we het ook anders hadden gezien. Maar goed, in het bericht hebben we al uiteengezet waarom het niet door kan gaan.

Hooghouden
Coos van Kooten gaf mij in januari spullen voor het clubarchief. Daar zat prachtig materiaal tussen. Ik kwam ook iets van Coos zelf tegen en dat is zeker het vermelden waard. Het volgende had Coos in een schrift geschreven:

“1390 behaald op donderdag 11 juli 1985 in ‘De Waaie’.
Tellers:
Hoofdteller: Edwin de Groot.
Teller: Jan de Groot.
Teller: Peter Bijvoets.
Tijd begin: 20.55 uur.
Eind: 21.17 uur.
Dus 22 minuten aan het jongleren geweest.”

Bijna 1500 keer de bal achtereen hooghouden, dan ben je gewoon een balkunstenaar! Maar ik wist dat Coos dit kon. Sterker nog: ik was immers één van de tellers… Hoe vaak lukt nu nog, Coos?
En hé: Peter Bijvoets… Hoe zou het toch met hem gaan?

Beterschapskaart
Age Visser is begin jaren zeventig één van de grote animators geweest wat betreft het opzetten van de jeugdafdeling en hij was bovendien bij de oprichting van de jeugdcommissie betrokken. Dezelfde Age heeft een aantal weken terug zijn heup gebroken. Hij is nu aan het revalideren in het centrum ‘Noorderbreedte’. Age zou het mooi vinden als hij beterschapskaarten ontvangt. Helaas weet ik de afdeling en kamer niet, maar het adres is:

Noorderbreedte Revalidatie
Borniastraat 40
8934 AD Leeuwarden

Dan komt de kaart vast aan.

Tot de volgende week.