Klien Sjiet (248): Nag Even Bildts, 30 (!) ballen verdwenen en afscheid

14 maart 2021 15:00

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 10. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

LDODKGHKJSNHDLKEK
Korfbalclub LDODK heeft een nieuw trainer. Nu gaat het mij niet om het nieuws van de nieuwe trainer, want korfbal interesseert mij geen biet, maar wat is LDODK een verschrikkelijke naam! Had er nu niet voor een andere naam gekozen kunnen worden? Gingen werkelijk alle aanwezige leden op die vergadering indertijd akkoord met deze naam? Kan ik mij nauwelijks voorstellen. Hier breek je je bek over als je dit uitspreekt. En doe dat maar eens vijfmaal achter elkaar. Enfin, de naam past zich aan de sport aan, moet je maar denken.

Nag Even Bildts
Woensdagavond ben ik de gast bij het podcastprogramma ‘Nag Even Bildts’. Leendert Nauta en Sander Krist verwachten vast dat ik hierop in mijn column terugkijk en daaraan voldoe ik gaarne. Ik heb namelijk een mooi uur beleefd, veel gelachen en lol gehad en leuke gesprekken. Tot mijn verrassing bleken er nog schepen te zijn waarvan ik dacht dat ik die achter mij had verbrand, maar blijkbaar toch niet helemaal waren vergaan, want dingen uit mijn verleden werden opgerakeld. Maar daarmee heb ik geen enkele moeite. Ik blijf altijd eerlijke antwoorden geven, want dat verlang ik ook van anderen als ik ze interview. Ik heb verder nog meer respect gekregen voor de mannen hoe ze zo’n uitzending maken: zo uit de losse pols. Natuurlijk kan ik er nog uitvoeriger op ingaan, maar ik maak het mijzelf eens makkelijk: luister zelf maar eens naar de uitzending. Keetlelle!

Jaar geleden
Vrijdag is het precies een jaar geleden dat de ellende begon: alles plat door corona. We zouden de 14de nog een avondwedstrijd van het eerste hebben met na afloop een groot feest in de kantine. Weten jullie nog?

Dertig ballen verdwenen
Ik hoorde vrijdag van Robert de Vries dat er dit seizoen maar liefst bijna dertig ballen verdwenen zijn! Ja, dames en heren trainers en spelers: bijna dertig (!) ballen! Dat is toch bizar!? Ja, dit ballenprobleem is iets dat al decennialang speelt, dat geef ik grif toe, maar het kan geen kwaad om dit zo nu en dan toch weer aan te halen. Al tientallen jaren is er dus een aantal trainers die helaas niet over voldoende verantwoordelijkheidsgevoel beschikt en na de training niet (lang?) zoekt om weer op het aantal ballen te komen waarmee de training is begonnen.

Afscheid Arie Bouma (1)
Vrijdagochtend gebeurde er iets unieks in de kantine. Voor het eerst was daar een afscheidsdienst. Deze dienst stond in het teken van Arie Bouma. Alle bestuursleden waarmee Arie had gewerkt waren uitgenodigd evenals de leden van de FOP. Met inachtneming van de coronaregels waren er een kleine vijftig personen aanwezig. En het werd een gedenkwaardige (voetbal)dienst waarbij teruggekeken werd op de lange periode waarin Arie zich voor de volle 100% inzette voor de voetbalclub. Hoewel het een afscheidsdienst was (al was de officiële die middag in Marssum), was de sfeer toch tamelijk ontspannen. Er was bovendien interactie tussen Bauke de Vries, die de dienst leidde, en de aanwezigen. Anekdotes werden opgediept en de familie deed daaraan volop mee. Heel bijzonder. Bauke leidde de ochtend voortreffelijk. Aan het begin van deze dienst legde voorzitter Ronald Riemersma een fraai bloemstuk bloemen op de kist van Arie. Hierin was een shirt van onze club verweven. Dit bloemstuk was door Sietske Boterhoek gemaakt.

Zes voorzitters
Trouwens, het was uniek dat voor het eerst sinds hele lange tijd, of misschien wel voor het eerst, alle nog levende oud-voorzitters, tegelijk in ‘De Waaie’ aanwezig waren: Koop Jansen (1974-1981), Anne Tienstra (1981-1984), Bauke de Vries (1984-2005), Piet Bouma (2005-2010), Jacob de Graaf (2010-2013) en de huidige voorzitter Ronald Riemersma.

Afscheid Arie Bouma (2)
Na afloop van de dienst vormden de aanwezigen op het plein voor de kantine een erehaag voor Arie waarna de auto met de kist ‘De Waaie’ verliet.
En waar je ook kippenvel van kreeg was het moment dat Arie vanaf 13.00 uur de laatste ronde door het dorp maakte. Speciaal voor deze rit luidde de kerkklok. Vooraf had de familie de mensen gevraagd om langs de weg te gaan staan om op die manier afscheid van Arie te nemen. Massaal werd daaraan gehoor gegeven. Vooral op het parkeerterrein van ons sportpark was het druk. Dat moet de familie heel goed gedaan hebben. Het was een prachtig eerbetoon aan Arie Bouma.

Tot de volgende week.