‘De week’ onder Klien Sjiet (14)

4 november 2013 23:15

Box-to-box (14)

In deze rubriek wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 44.

Against the wind – Bob Seger & The Silver Bullet Band (1980)

Wind
Wat een storm! Veel bomen knakken, dakpannen vliegen van het dak en… Hé, ik lijk Piet Paulusma wel. Die vertelt op de avond ook doodleuk wat voor weer het die dag is geweest, terwijl vrijwel iedereen de dag zelf bewust heeft meegemaakt. En hoe heeft ons sportcomplex de storm doorstaan? Bij vele clubs is er immers stormschade ontstaan. Ik ga dinsdag even kijken en zo op het eerste gezicht is er geen schade aan de kantine. Maar als ik verder het complex opga, zie ik dat de ballenvanger tussen het hoofd- en B-veld er goed van langs heeft gehad en nu scheef staat. De sponsordoeken zijn helemaal verwoest en nog slechts een klein gedeelte doek herinnert er nog aan dat hier ooit doeken hebben gehangen. Als ik daarna met de auto het parkeerterrein verlaat, blijkt dat de bannieren aan de drie masten aan de Statenweg ook verdwenen zijn.

Stoelen
Er is dinsdag gelukkig niet alleen maar schade te zien, want onder het afdak van het hok, tussen reeds genoemde speelvelden, zijn nu kuipstoelen bevestigd. In totaal twintig stuks: tien witte en tien zwarte; om en om. Het ziet er prachtig uit. Piet Faber heeft de constructie hiervoor gemaakt waarna de frijdegoffendploeg de stoeltjes heeft bevestigd. Vanaf het weekend kan iedereen gebruik maken van deze zitplaatsen.

Ziekenbezoek
Menno Hoekstra en Roelof van der Veen, leiders van Zondag 4, gaan donderdagavond naar Raymond Broersma die een paar weken geleden een beenreuk opliep in de wedstrijd tegen Frisia. Het gaat gelukkig weer een stuk beter met Raymond. Roelof en Menno komen niet met lege handen. Het vierde doet niet aan een fruitmand. De ene keer is het een biermand voor een ernstig geblesseerde speler en de andere keer weer een frituurmand. Voor Raymond kiezen zij voor een combinatie met zelfs een frituurmandje. Een foto hiervan is bij deze column geplaatst.

Moeilijk
Er zijn weken in je leven waaraan je niet graag terugdenkt. Deze week is letterlijk en figuurlijk een stormachtige week. Enkele mensen van onze vereniging hebben een zeer moeilijke week gehad. Ik wens de betrokkenen via deze plaats heel veel sterkte en steun toe in deze moeilijke tijd.

Reorganisatie
Ook storm op mijn werk. Er moeten arbeidsplaatsen verdwijnen vanwege reorganisatie en woensdag is bijltjesdag. Gelukkig hoor ik niet bij de slachtoffers, maar voor degenen die het wel betreffen, is het een zeer schokkende mededeling. Bij onze club is er daarentegen nooit een reorganisatie. De vrijwilligers hoeven hier nooit bang te zijn dat ze ontslagen worden. In tegendeel: er is nooit een vacaturestop. Iedere potentiele vrijwilliger is van harte welkom. Je houdt bij onze club altijd je ‘baan’.

Zaterdag
Vrijdag heeft het zo geregend dat er zaterdag helaas niet in ‘De Waaie’ gevoetbald kan worden. Het is dus stil in ‘De Waaie’. De meeste uitwedstrijden gaan echter wel door. Vorige week schreef ik nog dat Zaterdag 1 de fiere koploper is, in Berlikum echter moest de eerste nederlaag geïncasseerd worden waardoor het team naar de tweede plaats zakt.

Nederlagen
De volgende dag gaan alle seniorenwedstrijden wel door, maar het is geen bijster succesvolle zondag. Het eerste en tweede verliezen ruim en Zondag 2 staat nu voorlaatste. Dat is een positie waar het team niet hoort te staan. Alleen Zondag 4 wint zijn wedstrijd en wel met 4-3.

Katholiek
Het derde speelt thuis tegen Blauwhuis 2. Van oudsher is dat een katholieke club. Vroeger speelden alle katholieke clubs pas vanaf 12.00 uur, omdat ze dan in de ochtend naar de kerk (of heet dat mis?) konden. Dat is allang niet meer van deze tijd. Nee, het is tegenwoordig juist praktisch om in de middag te gaan voetballen. Van de KNVB hebben katholieke clubs nog steeds het volste recht om in de middag te voetballen; deze clubs kunnen refereren naar hun identiteit. Een paar jaar geleden sprak ik na afloop van de wedstrijd eens met enkele spelers van Blauwhuis. Zij gaven aan dat ze niet meer naar de kerk gingen, maar dat de jonge jongens laat terug kwamen van een nacht stappen waardoor het praktisch is om pas in de middag te spelen. Dan krijgen de nachtbrakers immers nog enkele uren extra tijd om de kater te verwerken. Nu moet het niet gekker worden! Nu moet onze club zich aanpassen en in de middag spelen. Als het eerste bijvoorbeeld uit speelt, dan is er in de middag niets te beleven, zodat één ploeg kantinevrijwilligers volstaat. Maar als we bezoek krijgen van een katholieke club dan moeten zij langer in de kantine staan. Voor Blauwhuis geeft het dus gemak, maar voor onze club juist ongemak.

Tot volgende week.