In memoriam: Jannie de Groot-Banga

21 augustus 2021 8:15

De al iets oudere generatie kende Jannie de Groot-Banga goed. Samen met haar man Jan de Groot exploiteerde Jannie in de jaren zeventig tot begin negentig de kantine van de oude sporthal.

Het was een legendarisch echtpaar, mogen we wel zeggen, en uitermate geschikt om de sportkantine te beheren. Na afloop van trainingen en wedstrijden kwamen de verschillende sporten op donderdagavond en in het weekend bijeen. Hieronder ook onze voetbalclub. Vanaf de jaren zeventig tot 1987 voetbalde en trainde onze club namelijk op de velden achter de sporthal. Tevens vonden de feestavonden van onze club in die periode veelvuldig in de sporthalkantine plaats.

Als het eerste destijds thuis speelde en het was even rustig in de kantine, dan glipte Jannie er altijd even tussenuit en stond zij achter bij het hek om zo toch nog enkele vlagen van de wedstrijd op te kunnen vangen. Dan wachtte ze totdat er iemand redelijk dicht bij haar in de buurt liep en riep dan: “Hoefeul staat ’t?”

Nadat het gehele voetbal, eind jaren tachtig, geconcentreerd werd in ‘De Waaie’ hield het bezoek aan de sporthalkantine voor velen hiermee niet op. De voetballers kwamen nog graag bij Jan en Jannie in de sporthal langs. Uiteraard voor de gezelligheid die daar altijd heerste. Jan stond meestal achter de bar, terwijl Jannie veelvuldig bij de frituur te vinden was om patat, frikandellen, kroketten enz. te bakken.

Jannie hield van gezelligheid en nazitten. Na een drukke werkdag vond ze heerlijk om aan te schuiven bij een tafel en genoot ze van de conversaties die de kantinebezoekers met elkaar hadden. Dan had ze een glas bier voor haar en een sigaret tussen haar vingers. Ze luisterde niet alleen, maar deed natuurlijk ook mee aan de gesprekken.

Een legendarisch echtpaar derhalve. Dat blijkt ook wel, want in de revue in het kader van het zestigjarig bestaan van onze club in 1991 was er een sketch over Jan en Jannie, gespeeld door IJde en Afke Stienstra. Dat zegt wel genoeg.

De laatste jaren tobde Jannie met haar gezondheid. Haar wereldje werd alsmaar kleiner. Vorig jaar verhuisde Jannie naar zorgcentrum ‘Het Bildt’. En op donderdag 19 augustus 2021 kwam er een einde aan haar leven. Jannie werd 84 jaar.

Wij wensen de familie heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.