HISTORIE: Vriendelijke strijd ontaardt

16 februari 2013 18:30

Verslag van de wedstrijd LSC - St. Anna in het seizoen 2002 - 2003

De competitiestart is voor LSC 1890 1890 en St. Annaparochie niet zo gelopen als ze wellicht gewild hadden. De wedstrijd, die van oudsher een beladen karakter heeft, begon kalm maar eindigde uiteindelijk op een voor iedereen onbevredigende manier.
Alle ingrediënten voor een mooie voetbalmiddag waren aanwezig. Het in grote getalen opgekomen publiek werd getrakteerd op een lekker zonnetje en beide ploegen hadden wel zin om na een periode van zon, strand en de nodige terrasjes de wei weer te betreden. Ook scheidsrechter Strampel uit Heerenveen had er zichtbaar weer zin an. In een gelijkopgaande wedstrijd zonder veel kansen bleek al snel dat St. Anna meer aandacht had voor de scheidsrechter dan voor het maken van een doelpunt. Het was dan ook LSC 1890 die het eerst dicht bij een doelpunt kwam. De koud in het veld staande Gerritsma (juist ingevallen voor de met een verraderlijke teenblessure uitgevallen Stojan Bergsma) teisterde de lat boven de doelman van de Parochianen. Alle noeste vrijetrappentrainingsarbeid ten spijt (sorry Dick) krulde Gerritsma de bal rechtstreeks. Hierna namen de randverschijnselen de hoofdrol van de middag over. Eerst beet de trainer van St. Anna de scheidsrechter het een en ander toe na een in zijn ogen verkeerd toegekende inworp. Na enkele waarschuwingen kon de trainer uiteindelijk achter de hekken plaatsnemen. Het verbale voorbeeld van de trainer werd door de spelers gretig opgepikt en even later ontving een boomlange Bildtster stopper een rode kaart (2 maal geel) voor aanhoudend commentaar op de leiding. Direct na deze rode kaart had de scheidsrechter een tweede speler weg kunnen sturen na een bikkelharde overtreding van achteren op Rutger Kuipers maar de scheidsrechter volstond hier met een waarschuwing. LSC 1890 kreeg het beter van het spel en kreeg in de persoon van Kuipers een dot van een kans op 5 meter van het doel. Deze werd jammerlijk gemist en de ruststand was derhalve 0-0. Na de thee zou het steeds beter in de wedstrijd komende LSC 1890 het af moeten maken tegen 10 man. Er kwamen ook wel enkele kansjes maar echt dreigend werd het nimmer. Tot, na een minuut of 20, Gerritsma de bal op de rand 16 meenam (al dan niet reglementair). Bij het betreden van het vijandige 16-metergebied werd hij door een drietal spelers tegen de grond gewerkt. “Penalty” aldus Strampel. Dit schoot bij een aantal in zwart-wit gehulde spelers in het verkeerde keelgat. In de hectische momenten die daarop volgden, gebeurde van alles. Op een gegeven moment rolde de scheidsrechter na een duw over de grond en bestrafte deze handeling na opstaan direct met rood. Toen de aanvoerder hem vervolgens zijn aanvoerdersband cadeau wilde doen door hem in het borstzakje te stoppen, begaf het textiel van de arbiter het. Na ook deze man met een rode kaart te verzoeken het veld te verlaten, was dit voor Strampel het moment vooreerst een eind aan deze wedstrijd te maken. Wanneer het duel uitgespeeld zal worden is nog onduidelijk. Feit is wel dat het spel de volgende keer vanaf 11-meter hervat zal worden tegen 8 man uit St. Anna.
Het is te hopen dat ze in St. Anna de gemoederen weer snel tot bedaren krijgen en ze de ongetwijfeld lange schorsingen een beetje op kunnen vangen.
Volgende week zal LSC 1890 aantreden in Tijnje tegen de plaatselijke trots die deze week met 0-1 wist te winnen van RES.
Bron: voetbalnoord.nl