Klien Sjiet (298): Slootwater, navigatie, historische foto’s en conferencier Frans

5 september 2022 10:00

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 35. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

It’s a mistake - Men At Work (1983)

Slootwater
Op maandag verschijnt het nieuws dat vv Heerenveen het haar leden verbiedt om na de training op het sportpark te douchen. Dit door de hoge gas- en energieprijzen. Na een wedstrijd mag het (nog?) wel. Ik vermoed dat veel clubs volgen. Komt het zover dat wij er ook een verbod op zetten en dat wij water uit de Kaaifaart halen om ons schoon te maken? Inderdaad, net als vroeger. De eerste jaren na de oprichting van onze club was het heel normaal dat de spelers zich enigszins opfristen met slootwater; hoe paradoxaal dat ook klinkt.

Marktplaats vv St.-Anna
Heb ik jullie de mop al verteld van de beschuitlift? Laatst deed ik immers een oproep voor zo’n lift. Helaas had niemand nog zo’n lift, maar verdomd: woensdag vind ik in de kringloopwinkel tussen zes beschuitbussen een exemplaar waarin nog een lift zit. Als een kind zo blij natuurlijk. Maar nu komt de grap: de beschuitbussen thuis zijn de klein voor de grote beschuiten van de echte bakker… Dus hierbij de volgende vraag: wie heeft er een beschuitbus thuis die groter is dan een standaard bus?

Plaatsvervangende schaamte
Het lijkt alsof een collega erop gewacht heeft dat wij toevallig gelijktijdig op kantoor zijn, want als ik woensdagmiddag bij het koffiezetapparaat sta, komt hij naar mij toe. “Ben jij die man die altijd zegt dat zondag dè voetbaldag is? En hoorde ik het nu goed? Gaan jullie volgend seizoen ook naar de zaterdag?” Ik kan het niet helpen, maar ik voel een soort van plaatsvervangende schaamte. Ik hang maar een verhaal op dat bijna iedere club in het noorden naar het zaterdag gaat en de reisafstanden hierdoor steeds groter worden.

Navigatie
Donderdagavond tijdens het wandelen kom ik op de hoek Tjepco Vrieswijk tegen. Hij vertelt een verhaal van vroeger waarbij zijn pake vaak op de hoek stond. Vooral tijdens de bietencampagne. Dan hoopte hij dat de truckchauffeurs hem de weg vroegen naar een bepaalde boerderij. “Dat sil ôns hier nou niet meer overkomme”, concludeert Tjepco, “want elkeneen het nou ommers navigasy.” Ik knik. Hij heeft het nog maar nauwelijks gezegd of er stopt een auto bij ons. Verhip, het zal toch niet…? Ja, het zal zeker wel! Het autoraampje gaat omlaag en aan ons wordt gevraagd of wij weten waar het voetbalcomplex van St.-Anna is… Thuis heb ik het even opgezocht en dit blijkt Akkrum MO20 te zijn.

Historische foto’s
Jan Keizer belt mij vrijdagmiddag op met de vraag of ik misschien weet of de voetbalclub in 1931 in café ‘’t Wapen Fan ’t Bildt’ opgericht is. En of het in de bovenzaal was. Ik bevestig dat het inderdaad in dat pand geweest is, maar destijds heette dat café Broekens. Kroegbaas Broekens was trouwens één van de oprichters. En ik geloof dat het inderdaad de bovenzaal was. En waarom vraagt Jan mij dit? Hij is zeer attent, want hij wil nog foto’s maken van de historische bovenzaal voordat er volgende week begonnen wordt met de renovatie van dit gedeelte. Na bemiddeling van Leendert Nauta bij de huidige eigenaar mag Jan foto’s maken en deze historische foto’s stuurt hij mij die avond toe. Bij deze column een foto hiervan.

Conferencier Frans
Dezelfde vrijdagavond huil ik. Van het lachen dan. In de kantine is Frans Groen op de tekst en vertelt kostelijke anekdotes over het mee naar huis nemen van de kaatsprijzen na de nazit. Voor de gewonnen prijzen liep dat niet altijd goed af. Frans ontpopt zich als een uitstekend conferencier en ik lach dermate dat mijn lichaam er pijn van begint te doen.

Soos
Zaterdagochtend is de ‘soos’ voor de eerste keer dit seizoen open, oftewel: de bestuurskamer. Onder het genot van een bekertje koffie, is het weer uiterst gezellig.

Spijker
Mijn zus wordt vijftig. Ter gelegenheid daarvan hebben wij een feestje. Voor het eerst sinds dertien jaar kom ik mijn neef, nicht en hun partners tegen. Dus jullie begrijpen dat wij eerst maar even dienen bij te praten. Maar al snel heb ik het met Jaring Langedijk over voetbal. “Wat moatte wy no folgjend seisoen op snein dwaan?”, verzucht hij. Hiermee slaat hij natuurlijk de spijker op z’n kop, want ook zijn vv Dronrijp besloot namelijk om volgend seizoen naar de zaterdag over te stappen. Dit heeft tot gevolg dat er straks in de omtrek geen zondagvoetbal meer zal zijn. Ik heb mijn column wel eens vrolijker afgesloten…

Tot de volgende week.