Kennismaking met kandidaat voorzitter Sydo de Jong

7 september 2022 19:30

Een paar maanden geleden belde onverwachts Hans Bootsma mij met de vraag of ik ook belangstelling had om mij kandidaat te stellen voor het voorzitterschap van het bestuur van vv St.-Anna. Deze zin zou lijken op een kort gesprek maar we hebben zeker drie kwartier aan de lijn gehangen en al direct veel informatie uitgewisseld. Het gaf mij meteen het gevoel met een enorm betrokken en deskundig bestuur te maken te hebben en ook een stel mensen die goed met elkaar door één deur kunnen. Intussen heb ik ze meer leren kennen en ik kan dit alles nu al bevestigen.

Wie ben ik, zal menigeen nu vast denken. Mijn naam is Sydo de Jong en voor degenen die mij niet kennen; de vader van Jorn, speler van ons eerste elftal. En toch is dat niet het enige wat maakt dat ik mij kandidaat wil stellen. De voetbalvereniging St.-Anna is niet alleen een prachtige club maar ook een soort tweede familie. Mensen, wat een enorme grote groep vrijwilligers zetten zich voor onze club in en wat een fantastische sfeer maken zij allen in en buiten het voetbalveld. Het is een hele eer om daar ook deel van te mogen uitmaken en samen met alle leden te werken aan onze bloeiende en midden in het dorp staande vereniging.

In St.-Anna heb ik jaren training gegeven aan de heren en de dames van Handbalclub SGK’47, die helaas niet meer bestaat. Toen blonk het dorp ook al uit in sportminded zijn en zaten de tribunes vol met enthousiaste en lekker luidruchtige supporters. Net als nu bij onze vv. Prachtig vind ik dat en dat komt voort uit mijn sportachtergrond als voormalig sportleraar. Tegenwoordig ben ik directeur van een goed presterende (ja, die prestatiedrang zit er nog steeds wel in) en ook hartstikke leuke vmbo-school, RSG Simon Vestdijk te Franeker.

Dat ik als oud-Leeuwarder in St.-Anna ben blijven wonen, komt natuurlijk niet alleen door een mooi dorp en een heerlijk eigen gebouwd huis. In St.-Anna heb ik mijn lief leren kennen, Atie Mennenga, en zijn we de trotse ouders van Jorn en Lennard geworden. Klussen aan en rondom het huis is voor mij een fijne tijdsbesteding naast het maken van rustgevende wandelingen door natuurgebieden, met name duingebied. Vandaar ook mijn liefde voor Terschelling.

IMG-20220905-WA0001.jpg

Van huis uit heb ik meegekregen om dienstbaar te zijn voor de gemeenschap waar je deel van uitmaakt en dat resulteerde onder andere in een jarenlang lidmaatschap voor Werkgroep het Bildt in de gemeenteraad van gemeente Het Bildt. Ik reken er op dat vv St.-Anna ook op jullie allen een beroep kan blijven doen om onze club zo goed en soepel te laten blijven draaien als het nu doet. En in dezelfde fantastische sfeer!!

Nu het besluit is gevallen om na dit seizoen met de hele club op zaterdag te gaan voetballen, zien we vaste routines die aangepast moeten gaan worden. Daar zetten we met elkaar de schouders weer onder zoals in het verleden ook andere uitdagingen zijn aangepakt. Denk alleen maar aan de grote brand en hoe de club daar op geweldige wijze uit is gekomen. Met steun van iedereen.

Dat gaan we nu weer laten zien en ik hoop daar een bijdrage aan te mogen leveren, samen met jullie allen.

We treffen elkaar op De Waaie!!