Klien Sjiet (299): Wereldgoal, kachel, Graham Gouldman en Ameland

12 september 2022 18:45

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 36. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Dreadlock Holiday - 10CC (1978)

Wereldgoal
Woensdagavond na de wedstrijd van Ajax fiets ik naar ons sportpark voor de bekerwedstrijd van het tweede tegen DTD. Ik kom op het juiste moment, want St.-Anna scoort net de gelijkmaker. Uiteindelijk wordt het maar liefst 6-2 na een aantrekkelijke wedstrijd. Rudolf Koopmans maakt een wereldgoal met een afstandsschot. Volgens mij vanaf eigen helft.

Omissie
In de krant Bildt.nu staat een verslag over de informatieavond aangaande de overstap van onze club naar het zaterdagvoetbal. Hierin vermeldde een spreker dat er in de jaarvergadering van 1988 al gesproken was over de overstap naar de zaterdag. Marten Kuik zou dit op deze avond naar voren hebben gebracht. Dat is inderdaad op deze informatieavond gezegd en dus is het logisch dat dit in de krant wordt afgedrukt. Dit is echter wel bezijden de waarheid. Meteen na afloop van deze avond gaf ik dat ook aan bij degene die dat vertelde. Het zit namelijk zo: in mei 1988 interviewde ik Marten Kuik voor ons clubblad en hij gaf aan dat het beter zou zijn om alle senioren op zaterdag te laten spelen. In de navolgende editie kwam Luitzen Madhuizen met een ingezonden stuk waarin hij aangaf dat hij het nooit hoopte mee te maken dat onze club naar de zaterdag zou overgaan. Gelukkig voor hem maakt hij dit ook niet meer mee…

Kachel
Ik ben niet boos, hoogstens teleurgesteld… Zaterdagochtend vroeg blijkt dat de kachel in de bestuurskamer op 25 gaden is gezet waardoor de kachel onnodig de gehele nacht aan was. Gelukkig maar dat de energiekosten op dit moment ontzettend laag zijn… maar wie doet nu zoiets? Wie dit zelf als een goede grap beschouwt, raad ik aan om vooral geen komiek te worden.

Blote hoofd
De komende zaterdagen ben ik helaas niet in ‘De Waaie’ te vinden. Ik volg dan namelijk de cursus om alle spelregels van de JO7-1 onder de knie te krijgen. De veld- en doeltjesafmetingen bijvoorbeeld, maar ook de duur van de wedstrijden en hoe vaak deze bepaalde duur wordt gehanteerd…. Voor alle aanwezigen in de bestuurskamer is het namelijk zaterdagochtend niet mogelijk om dit uit het blote hoofd uiteen te zetten. Spieken biedt uitkomst. Voetbal lijkt een simpel spelletje, vooral voor de allerjongsten, maar blijkbaar voor de KNVB te simpel.

Graham Gouldman
Soms moet alles wijken. Zaterdag 10 september is zo’n avond. En dan wil ik er hoe dan ook alleen naar toe. Het is mìjn avond. Dan ga ik naar de muzikant Graham Gouldman in ‘De Harmonie.’ Graham wie? Ik kan mij voorstellen dat jullie hem niet kennen. Deze Gouldman is een legende en hij komt dus zaterdag in Leeuwarden! Hij maakte deel uit van mijn favoriete band allertijden: 10CC. Wellicht zegt die bandnaam heel veel jongeren ook niets, maar als jullie naar een aantal hits van deze Britse band luisteren, dan herkennen jullie deze nummers vast. Welnu, daar ben ik dus en daarom niet bij de bekerwedstrijd van het eerste elftal in Dokkum. Ik ben daarom gelukkig ook niet getuige van de oorwassing van 8-1.

Veel geblesseerden
Jordy Miedema appt mij dezelfde avond met de mededeling dat de wedstrijd van het eerste op dinsdag 13 september niet doorgaat. St.-Anna heeft te veel geblesseerden om er een nuttige oefenwedstrijd van te maken.

Ameland
Op het wedstrijdformulier prijken maar liefst bijna twintig namen. Dit betekent dat St.-Anna 2 met een brede selectie afvaart naar Ameland om aldaar de bekerwedstrijd tegen Geel Wit te spelen. Zo hoort het natuurlijk: er met z’n allen een mooi dagje uit van maken. En de spelers treffen het met het weer. En als er ook nog eens met 3-6 wordt gewonnen waardoor de tweede bekerronde bereikt wordt, dan is het feest compleet. Wat zal het een prachtige terugreis geweest zijn.

Tot de volgende week.