Klien Sjiet (303): Sportbijlage, en hoog!, op slot en prijsstijging

10 oktober 2022 15:45

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 40. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Doris Day - Doe Maar (1982)

Sportbijlage
Waar is de Leeuwarder Courant in vredesnaam mee bezig!? Iedere voetballiefhebber van de amateurvoetbalsport heeft het erover. Ik wilde eerst afwachten of het na de eerste speelronde incidenteel was, maar helaas niet, zoals ik al vermoedde. Er wordt vanaf dit seizoen namelijk niet meer een paar regels aan iedere wedstrijd gewijd en ook alle doelpuntenmakers worden niet meer genoemd. Alleen koud de uitslagen. Hiervoor in de plaats is een soort van column gekomen wat er in het weekend zoal op de Friese voetbalvelden gebeurde. Allemaal wat lukraak. Bovendien behelst dat maar een paar clubs. En natuurlijk veelal woudclubs. Bezuinigingen wellicht? Feit is evenwel dat het helemaal niet leuk meer is om de sportbijlage te lezen. Een gemiste kans, LC…

Van der Meijde
Begin jaar tachtig zong Doe Maar: “En kan iemand ons bevrijden van die van der Meijden.” Dat dit tegenwoordig nog steeds relevant is, blijkt als ik het ga hebben over Andy van der Meijde. Die schuift iedere maandag en vrijdag aan bij het voetbalpraatprogramma Voetbal Offsite. Natuurlijk, smaken verschillen, maar ik vind het he-le-maal niets. Hij zit daar stoer aan tafel zotte verhalen te vertellen wat hij allemaal heeft beleefd. Eén lacher heeft hij altijd alvast op z’n hand en dat is Andy van der Meijde himsels. Hierdoor is hij vaak niet te verstaan. Verder heeft hij helemaal niets te vertellen op voetbalgebied. Wat mij betreft haalt de directie hem meteen definitief bij die tafel vandaan.

En hoog!
Die Sikke Groeneveld! Die man is nergens benaud foor! Er was een lamp stuk van één van de vele lichtmasten die sportpark ‘De Waaie’ rijk is. Maar ja, wie durft in een bakje hèèl hoog de lucht in? Ja, de columnist, maar die heeft een ander manco: hij is ongelooflijk onhandig. Dus een lamp verwisselen lukt hem niet. Gelukkig beschikt Sikke over beide eigenschappen: geen hoogtevrees en handig. Zodoende weet hij deze week de lamp te verwisselen. Klasse, Sikke! Bedankt!

Op slot
“Ni, hoor, de deur fan de reprorúmte is de lêste maanden nooit meer op slot”, verzeker ik Erwin Riemersma, als hij vraagt waar de sleutel hangt van deze ruimte. Dan kan hij daar de stapel inlegvellen neerleggen die tussen het programmaboekje dienen te komen. Maar verhip, als ik zaterdagochtend het programmaboekje wil drukken, blijkt de deur toch op slot te zitten. Merkwaardig. Maar goed, ik heb zelf een sleutel van die ruimte; dus dat komt wel goed, maar Erwin de vrijdagavond daarvoor dus niet.

Prijsstijging
De prijzen van de consumpties in de kantine zijn vanaf deze week verhoogd. Van welke zoal, is mij onbekend, maar in ieder geval wat betreft mijn doelgroep: het bier is met € 0,20 verhoogd. Het lijkt mij logisch na alle prijsstijgingen qua inkoop. Ik kan er mee leven.