Klien Sjiet (304): Salto, brand, vrouwenweekend en quiz

17 oktober 2022 17:15

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 41. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Meisjes - Raymond van het Groenewoud (1977)

Presentatiegids vv Minnertsga
Jelke de Jager duwt maandagmiddag de presentatiegids van vv Minnertsga waarschijnlijk met zoveel kracht door de brievenbus dat het exemplaar bijna tegen mijn gangdeur ligt. Hij weet dat ik graag presentatiegidsen ontvang. Niet dat ik die spaar overigens, maar meer vakmatig; om te kijken hoe andere clubs de gids maken. Ik moet eerlijk zeggen dat deze gids mij helemaal niet tegenvalt. Ziet er keurig uit. Merkwaardig is echter dat het interview met een clubscheidsrechter in twee gedeelten is. Dan zit je het artikel te lezen, maar bij pagina 11 krijg je ineens de melding dat het vraaggesprek op pagina 25 verdergaat. Waarom in vredesnaam? Nergens voor nodig. En of deze presentatiegids van betere kwaliteit is dan onze eigen gids? Ja, ik weet het: ik ben niet neutraal, omdat ik zelf meewerk aan onze presentatiegids, maar ik heb altijd een mening en die ga ik nu ook uitspreken: ik durf met grote zekerheid te stellen dat onze editie tien keer zo mooi zal zijn. En waarom 10x? Dat is het thema dit jaar, want de gids verschijnt (in november) voor het tiende achtereenvolgende seizoen. Dus eigenlijk is 10x ietwat gechargeerd.

Salto
En ja, dan kijk je wel even vreemd op als je tijdens de lunchwandeling op woensdag in Leeuwarden ineens Rudolf Koopmans tegenkomt. Tot een paar maanden terug zat het bedrijf Van Loon in St.-Anna en hoefde Rudolf vanuit zijn huis maar tweemaal een salto te maken om op zijn werk te komen, maar nu zit Siebe van Loon c.s. dus in Leeuwarden.

Beroemd
Woensdagmiddag fiets ik bij ‘De Bildtse Slag’ twee jongens van een jaar of twaalf voorbij. “Was jij niet van de voetbalclub?”, vraagt de één aan mij. Ik kijk achterom, glimlach en zeg: “Bín, ik bín bij de foetbâlklup.” Goh, ben ik toch nog een beetje ‘beroemd’ bij de club, terwijl onze generatie zich toch aan het terugtrekken is, laten we wel wezen, en niet meer zo op de voorgrond acteert.

Brand
Onverlaten steken vrijdagnacht in ‘De Waaie’ een vuilcontainer in de fik. Wat bezielt deze jongelui om dit te doen? Gelukkig zijn er camerabeelden van gemaakt en worden de daders snel aangehouden!

Vrouwenweekend
Of dit uniek is, weet ik zo net nog niet, maar feit is evenwel dat er dit weekend alleen maar wedstrijden van vrouwen en meisjes zijn. Op vrijdagavond voetbalt de 30+, zaterdagochtend MO15-1 en in de middag Vrouwen 1.

Quizavond (1)
En ook op de quizavond op zaterdagavond zijn er veel vrouwen. In totaal zijn er 128 personen aanwezig en daaruit komen negentien teams tevoorschijn. Dat is een geweldig aantal natuurlijk. Op facebook wordt er nadien gesproken over de stamtafel met daaromheen veel Statlers en Waldorfen. Ik vermoed dat hiermee onze groep bedoeld wordt. Dat vind ik echter geen enkel probleem. Wij hadden inderdaad wel commentaar op een bepaalde vraag, maar dat is na iedere quizavond het geval; dat hoort erbij. Onze groep eindigde trouwens als zesde.

Quizavond (2)
Wat dit jaar wel opvalt, is dat er deze keer meer sprake is van gokken dan dat het op algemene kennis aankomt. Zo kan het dat ‘De Reservebank’ nu ineens in de middenmoot eindigt, terwijl dit team doorgaans bijna altijd wint. Niettemin kunnen de meeste vragen mij echt wel bekoren en er is een behoorlijke diversiteit. Uiteindelijk wint het team van ‘De Wyfkes 2.2’ de wisseltrofee. Bij deze van harte gefeliciteerd, dames! In de bijlage een foto van het winnende team. De organisatie is trouwens perfect evenals de bediening achter de bar.

Volgende week
Of er volgende week een column komt, is nog onzeker. Er wordt namelijk nauwelijks gevoetbald vanwege de herfstvakantie. Alleen zaterdagmiddag en zondagochtend is er in ‘De Waaie’ een bekerwedstrijd.