Klien Sjiet (307): Eerbetoon, lampen uit, vrijwilligersavond en reserveshirts

14 november 2022 15:45

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 45. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Mag het licht uit? - De Dijk (1987)

Dierenweide
Ik ben donateur van de dierenweide bij ‘De Vlaswiek.’ Eén keer in het jaar word ik door middel van een mail geacht om mijn donatie over te maken, maar je krijgt er iets vermakelijks voor terug. Vorig jaar plaatste ik het verhaaltje van de beheerders van de dierenweide, maar dit jaar is het verhaaltje in de mail zelfs nog mooier. Ik wil het jullie niet onthouden: “Dit jaar is onze dieren populatie aangevuld met twee minivarkentjes, ze voelen zich al goed thuis en begroeten de bezoekers met een vriendelijk knorgeluid. Als ze dan ook nog wat lekkers krijgen is het helemaal feest. Ze zijn heel tam en steken hun neus bijna door het hek. Je kan ze best even op de neus kriebelen. Vooral de blonde vind dat heerlijk. Er wordt nog een definitief hek geplaatst zodat ze een afgeschermd deel van de weide houden want het zijn wel varkens en die wroeten nou eenmaal als hobby.”

Eerbetoon
Het is een trieste week voor de muziek: de zanger van Nazareth overlijdt evenals Chris Koerts van Earth & Fire. En ook Vader Abraham overlijdt. Als eerbetoon zingen wij vrijdagavond in de kantine aan de stamtafel uit volle borst mee met drie nummers van Vader Abraham die wij aanvragen. Een mooie hommage.

Lampen uit!
Ik fiets zaterdagochtend vroeg naar ‘De Waaie’ en ontwaar tijdens de rit dat de lichten op het hoofdveld aan zijn. “Oh, dan speult MO-13 dus weer thús”, denk ik meteen. Blijkbaar heeft de leider (ik noem in deze geen naam) niet door hoeveel dit wel niet extra kost of doneert hij hiervoor misschien een bedrag aan de club? Waarschijnlijk niet. Maar het meest ergerlijke is dat het helemaal niet nodig is dat de lampen aan zijn. Ok, het is mistig, maar best te doen. De wedstrijden op het C-veld zijn daar het bewijs van. Daar zijn de lichten namelijk niet aan. Waarover ik mij echter nog het meest verbaas is dat men dit vorige week nota bene in de VTC besproken heeft in het bijzijn van deze persoon: ’s ochtends de lampen niet meer aan doen en hij stemde daarmee in! Want hij is het namelijk zelf degene die regelmatig de lampen aandoet op zaterdagochtend. Maar wat is een afspraak dan waard als hij ze toch weer aandoet?

En weer afgelast
Nu is het Tzummarum 1 (!) die voorkomt dat St.-Anna 3 kan spelen. Te weinig spelers. Onderhand is het een maand geleden dat het team speelde. Iedere keer was de tegenstander de boosdoener.

Vrijwilligersavond (1)
Hoewel mij verzekerd werd dat er op de vrijwilligersavond op zaterdagavond stamppot opgediend zou worden, was het toch Italiaans eten dat de bijna honderd vrijwilligers voorgeschoteld kregen. Om mij heen hoorde ik dat het uitstekend smaakte. Dat is een goed teken. Ik had echter toch het zekere voor het onzekere gedaan en thuis al een lichte maaltijd als bodem neergelegd om het bier die avond te ontvangen.

Vrijwilligersavond (2)
Het wordt een geslaagde vrijwilligersavond en de organisatie was in handen van het bestuur. Dat was perfect voor elkaar. Mijn complimenten. Verder was het fijn om te constateren dat er, naast de oudgedienden, ook personen waren die je anders niet zo vaak in de kantine ziet, maar wel vrijwilliger zijn. Zo leer je andere vrijwilligers kennen. De sfeer zat er goed in, maar dat veranderde helaas op het moment dat de autorace begon. De meeste stoelen werden in een bioscoopopstelling gezet en welhaast iedereen keek vervolgens naar de race. Weg sfeer. En ik liet mij vertellen dat het niet eens de echte race was, want die zou op zondag plaatsvinden. Ik begrijp er niets meer van.

Reserveshirts
Voor de tweede achtereenvolgende thuiswedstrijd speelt de opponent van het eerste elftal in de reserveshirts van onze club. Zowel HODO als Drachten voeren eveneens de zwart-witkleuren. Ik heb mij laten vertellen dat hun reserveshirts, of uit-shirts, hoe je ze ook noemt, zwart zijn. Dat is toch merkwaardig? Dan kies je toch voor een reserveshirt met geheel andere kleuren? Nu krijg je dus de situatie zoals zondag. Hoe heeft Drachten het dan op 2 oktober jl. opgelost tegen HODO, vraag je je dan af?

De komende twee weken is er even geen column.