Klien Sjiet (310): Glazen Huis, malloot, programmaboekje Dalen en nieuwe brievenbus

19 december 2022 19:30

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 50. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Glad You Came - The Wanted (2012)

Glazen Huis
Een van de dieptepunten van het jaar voor mij is altijd het moment wanneer de ijsbaan vol met water komt te staan. Dit kondigt de barre winter aan. Onderhand kennen jullie mijn afkeer tegen kou. Ik sta ook niet meer bij de wedstrijden, maar zoek de warme kantine op. De ideale situatie zou zijn dat ik tot april mijn huis niet meer uitkom. Een soort van glazen huis. Ik werk dan thuis, boodschappen worden door de supermarkt gebracht. Voor mij geen Oudejaarszaalvoetbaltoernooien en ook geen Nieuwjaarsreceptie. Maar ja, dat zit er niet in; ik zal er toch aan moeten geloven. Onderduiken is geen optie.

Malloot
Heel langzaam rijd ik donderdagochtend om 6.15 uur de wijk uit naar de Hemmemaweg. Op die grote weg is het weliswaar een stuk minder glad, maar desondanks zeker niet 100% vertrouwd. Hier en daar is het namelijk nog behoorlijk glad. Dus ik rijd rustig richting Berlikum. Wij rijden in colonne. Vanuit mijn spiegel constateer ik dat er een malloot aankomt. Hij rijdt als een gek alle auto’s voorbij. Als hij mij voorbijkomt, claxonneer ik om mijn onvrede te uiten. Het is een auto waarop ‘Pranger-Rosier Installaties bv’ staat. Ik hoop dat hij dit leest of anders dat collega’s hem hierop wijzen. Ik vermoed het laatste, want gezien zijn dollemansrit verwacht ik bij hem te weinig hersencellen om dit zelf te kunnen lezen. Tegen die malloot zou ik willen zeggen: als je jezelf in de vernieling wilt rijden, dan vind ik dat prima, maar breng daarmee niet andere weggebruikers in gevaar.

Podium
Als ik vrijdagochtend in de kantine kom, constateer ik tot mijn vreugde dat het podium reeds is opgebouwd voor ons optreden op 1 januari a.s. Dit is de verdienste van Johannes van der Woude. Ontzettend bedankt, Johannes.

Netten
Ook vrijdagochtend is het behoorlijk glad. Ik weet de kantine zonder een glijpartij te halen. Gelukkig geldt dat voor de meesten die samenkomen in de kantine. Degenen die wel zijn gevallen, maken het goed en houden er geen letsel aan over. Johannes van der Woude, Paulus Akkerman en Ronald Riemersma gaan deze ochtend bezig met het vervangen van het net van een ballenvanger. Met een hoogwerker gaan ze aan de slag en komt er een nieuwe te hangen.

Heelhuids
Naast de gladheid komt er vrijdagavond nog een andere hindernis bij: het is behoorlijk donker als de deelnemende kaarters zich een (ijs)baan naar de kantine glijden. Er schijnt een schakelaar stuk te zijn. Gelukkig haalt iedereen heelhuids de kantine. Een mooi woord trouwens: heelhuids.

Stokzitter
Kaartavond dus. Weer geen prijs zeker? Klopt. Ligt ook aan mijzelf, want na twee rondes bied ik mij spontaan aan om stokzitter te zijn. Samen met John Peter Boersma schuif ik aan bij de vaste stamgasten aan de eveneens vaste stamtafel in het zuidoosten van de kantine. Stokzitter… Weer eens iets anders als nazitter, al komen beide benamingen vrijdagavond akelig dicht bij elkaar in de buurt.

Programmaboekje Dalen
Jordy Miedema laat mij dezelfde avond de namen van de spelers van ons eerste elftal zien die in het programmaboekje van vv Dalen staan. Waarschijnlijk heeft de vervaardiger van dit programmaboekje nog internet via de telefoonaansluiting, want hij loopt behoorlijk achter. Voor mij is het onbegrijpelijk hoe hij of zij aan die namen komt, maar volgens Dalen spelen onder andere Geert Scheer, Sytze-Jorrit Jorritsma, Nebras Almansary, Jort Kuiphof, Harmen Visser, Pieter Jan Plat en Roar van Dellen nog mee. Kom dan niet met een programmaboekje, zeg ik dan.

Nieuwe brievenbus
Een paar weken geleden klaagde ik over de te kleine brievenbus bij Johan Bootsma waardoor ik de presentatiegids alleen verfrommeld erin kon proppen. Welnu, zondagmiddag appt zoon Hans mij een foto van Johan en de nieuwe brievenbus. Dat is een snelle actie! Prachtig!