Klien Sjiet (311): Naar binnen, ‘De Strohoed’ en chagrijnige chauffeur

27 december 2022 14:00

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 51. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Gangsters - The Specials (1979)

Naar binnen
Vorig weekend werden de laatste competitiewedstrijden van het jaar gespeeld. Dus het is deze week rustig en stil in ‘De Waaie’ tot ergens halverwege januari. De club verlegt zijn activiteiten van buiten naar binnen. Oftewel: zaalvoetbaltoernooien in ‘De Bildtse Slag’ en de Nieuwjaarsreceptie.

Witte rook?
Er is dus weinig nieuws rondom de club. Het wachten is op de bekendmaking van de nieuwe trainer van het eerste elftal. Er was nogal belangstelling voor deze functie, hoorde ik in de wandelgangen. Zou dit komen omdat wij volgend seizoen overgaan naar de z… Sorry, ik krijg het niet uit de strot van de tekstverwerker.

Overleden
En dan ontviel er ons wederom een popmuzikant: Terry Hall van The Specials. Nog niet eens zo oud met zijn 63 jaar. Tsja, dit krijg je de komende jaren steeds vaker, ben ik bang, dat de musici uit de jaren zestig en zeventig, toen er nog echt muziek werd gemaakt, de komende jaren massaal omvallen. Veel bands van weleer zijn tegenwoordig gehavend. Dat kun je gelukkig nog niet van 10CC, mijn favoriete band, zeggen. Die leven allemaal nog. Als die ooit nog eens in de originele samenstelling optreden, dan wil ik daar hoe dan ook bij zijn. En dan zonder die charlatan van een Mick Wilson waar Leendert Nauta en Sander Krist onlangs naar toe zijn geweest. Dit is namelijk geen origineel bandlid, maar pas van de derde generatie. Hij mag zich derhalve geen echte 10CC-er noemen.

Leesrepetitie
Donderdagavond heeft ‘de klaine Bildtse Kemedy’ leesrepetitie in de kantine. Daarna volgt de lange nazit en voor een aantal is dat tot in de kleine uurtjes.

‘De Strohoed’
Alsof ik de nacht daarvoor niet doorgehaald heb, ga ik vrijdagavond op stap in Leeuwarden met nog een man of vijf. In ‘De Strohoed’ bij Danny Geurtsen is het fijn zitten. Dat kan ook niet anders in zo’n gezellige kroeg. Bovendien is het plankje met kees en wust overheerlijk.

Chagrijnige chauffeur
Wij nemen de laatste bus terug, maar de chauffeur is een stuk chagrijn. “Als iedereen nu een kaartje moet kopen, dan sta ik hier over een half uur nog”, zegt hij sikkeneurig. Ik geef aan dat hij dit kon verwachten op de vrijdag voor de Kerst. En als iemand even later op de stopknop zonder dat er iemand uit moet, zet hij de bus stil, loopt naar het midden van de bus en vraagt wie dit heeft gedaan. “Als het nog een keer gebeurt, dan rijd ik door naar Minnertsga zonder nog te stoppen.” Dit dreigement komt hard binnen bij de Bildtkers. Tijdens de busrit is er verder een goedaardige beschimping over en weer tussen Bildtkers en Berlikumers. Als zij uitstappen draait de achterste man zich nog even om als hij buiten staat en zegt: “Alle Bilkerts binne homo’s!” en snel vlucht hij weg ons schaterlachend achterlatend. Prachtig!