Klien Sjiet (314): In memoriam, quiz, milieuactivist Gerrit en kip

30 januari 2023 19:00

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 4. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Chicken Song - J. Geco (2013)

In memoriam
Vorige week zaterdag overleed Eltje Baas (85). Hij was in de jaren tachtig korte tijd jeugdleider en werkte mee aan de nieuwe kantine in 1985. Ook voetbalde Eltje enkele jaren voor onze club. Wij wensen de familie veel sterkte toe.

Foutje
Als ik vrijdagavond aan de stamtafel in de kantine zit, kijk ik even op mijn telefoon en dan specifiek twitter en ontdek dat de oefenwedstrijd van het eerste zondag niet om 14.00 uur, maar om 11.00 uur is, althans, dat geeft Geel Wit aan. Meteen klamp ik leider Jordy Miedema aan. Die pakt meteen zijn mobiele telefoon en belt met Geel Wit. Het blijkt een foutje Bij Geel Wit te zijn.

Quiz
Het lijkt deze avond een vroege afsluiting in de kantine te worden hetgeen ik mij ook voorgenomen had (maar waar bijna nooit gehoor aan wordt gegeven door mijzelf…), maar ik heb buiten de voetbalquizvragen gerekend die gebruikt zijn bij de spelletjesavond van de eerste selectie die avond. Wij moeten natuurlijk ook even quizzen. Ik breng het er verrassend goed van af, al zeg ik het zelf. Het vreemde is dat wij juist heel veel uit het verre verleden weten en bijna niets van de laatste jaren.

Chocolademelk
Ondanks het late tijdstip van thuiskomst, zit ik zaterdagochtend fit in de kantine aan de koffie. De scheidsrechters hebben nu ook de keuze om chocolademelk te krijgen in de rust en na afloop. En uiteraard komt er een toef slagroom op. Dit is uiteraard heerlijk met het koude weer.

Fanatiek milieuactivist
Hans Bootsma komt met een noviteit. Er is een webside waarbij je zomaar een stuk, opstel, verslag of scriptie mee kunt maken. Je hoeft bijvoorbeeld maar een naam in te toetsen en alles wat bekend is over die persoon komt dan in een tekst in beeld. Ideaal voor studenten. Natuurlijk moeten de aanwezigen daar het fijne van weten. Bij mijn naam komt niets tevoorschijn, maar bij Gerrit Minnema wel. Een aantal dingen over hem is bekend, maar dat hij fanatiek milieuactivist is, weten wij helemaal niet. Dat moeten wij dus uit het artikel vernemen. Stiekemerd...

Kip
Jan Hoekstra is zaterdag bij de wedstrijd van SC Berlikum aanwezig. Hij wint bij de verloting de hoofdprijs: kipfilet. Verheugd haalt Jan de prijs op, maar die lijkt al aan iemand anders vergeven. Wat sille wij nou beleve! ? Gaan we Bildtkers discrimineren!? Het blijkt allemaal mee te vallen. In Berlikum blijkt er gelukkig nog een hele kip in de diepvries te liggen, zodat Jan met deze kip huiswaarts keert.

Schoolreisjegevoel
Er zijn zowaar ook voordelen aan de overstap naar de zaterdag! Omdat het aantal clubs op zondag flink terugloopt, zit St.--Anna 2 ingedeeld bij clubs die afkomstig zijn uit Coevorden, Groningen, Ruinen, Dwingeloo en Exloo. Ik denk niet dat het tweede blij is met deze verre uitwedstrijden. Er zit echter niets anders op dan deze lange reizen op zondagmorgen te maken. Hup, broodjes mee, pakjes Capri-Sonne en natuurlijk mag het bekende natte washandje in een plastic zakje niet ontbreken.