Klien Sjiet (327): AH Voetbaldagen, stroom, naar CVO en vroeg

8 mei 2023 19:15

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 18. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Zo Vrolijk – Herman ven Veen (1986)

AH Voetbaldagen
Maandagochtend is het stralend weer. Nu komt dat altijd goed uit, maar vooral nu aangezien de AH Voetbaldagen op sportpark ‘De Waaie’ beginnen. Liefst 96 kinderen vermaken zich drie dagen lang en het goede doel dit jaar is de voedselbank. De helft van de inleg gaat daarnaartoe. Ik help ’s morgens vroeg dapper mee om alles in gereedheid te brengen. Reclamedoeken ophangen bijvoorbeeld en een doel versjouwen. Die drie andere schavuiten gaan allemaal aan één kant staan, terwijl deze schavuit er aan de andere kant van het doel helemaal alleen voor staat. Maar ik krijg hulp uit onverwachte hoek: een volkomen onbekende man met een andere huidskleur heeft blijkbaar medelijden met mij en schiet mij te hulp. We hebben meteen adressen uitgewisseld…

Stroom
Vrijdagavond kom ik pas weer op ons sportpark en dan zijn de voetbaldagen natuurlijk allang voorbij. Het eerste glaasje bier is niet dermate van kwaliteit zoals je zou verwachten als het weekend begint. Het is niet koud. Het blijkt dat er geen stroom is achter de bar. Karel Braaksma en ik gaan op onderzoek uit. Ja, waarom ik? Ik heb er immers geen doel over. Toch wel, want ik weet waar de meterkast is. Daar blijkt alles goed te zijn. Maar dan herinnert Tjerk de Jager zich dat er in de ruimte naast de keuken ook nog een meterkast(je) bevindt. En ja, hoor, daar zit het euvel. Even het kleine hendeltje omhoog en alles doet het weer. En de rest van de avond leven wij nog lang en gelukkig.

Vrolijk
Wat is het aangenaam weer zaterdagochtend! Onderweg naar ‘De Waaie’ fluit ik het nummer van Herman van der Veen: “Ik ben vandaag zo vrolijk.” Gerrit Minnema zit in de bestuurskamer al klaar met de koffie. Wat wil je nog meer? Enige smet is dat de hoekvlaggen weer eens niet op het veld zijn gezet. Ok, er is vandaag maar één wedstrijd, maar dat betekent niet dat het zonder hoekvlaggen dient te worden gespeeld. Dus ik loop met de hoekvlaggen het veld op hetgeen overigens geen straf is met dit mooie weer.

Clubreisje naar CVO
En wat doe je als er in de middag geen voetbal in St.-Anna is en bovendien prachtig weer? Dan zoeken wij onze goede vriend Gerrit Strikwerda op. Gerrit is trainer van de eerste selectie van CVO. En ik kom er graag. Met een groepje fietsen wij er naartoe. En het is net zoals bij onze club: er lopen daar nog steeds clubfossielen rond. In de goede betekenis van dat woord. Die zijn al decennialang op het sportterrein aldaar te vinden. Dan is het natuurlijk fijn om weer even bij te praten. Na de wedstrijd, ruim door CVO gewonnen, nemen we in de kantine een paar flesjes bier. Niet tegelijk natuurlijk, maar één voor één.

Vroeg
De spelers van het tweede vertrekken zondagochtend al heel vroeg richting Coevorden alwaar om 10.30 uur aangetreden wordt tegen Germanicus. Dan zou het mooi zijn als de drie punten worden meegenomen, zodat je de verre reis niet voor niets onderneemt. Helaas wordt er met 5-4 verloren. Enfin, één troost: vanaf volgend seizoen zijn de verre reizen, dus buiten de provincie, van de (snel)baan.