St.-Anna in de laatste tien minuten ten onder tegen Dalen

17 februari 2014 9:30

Voor zondag 16 februari jl. stond de thuiswedstrijd tegen Dalen op het programma, de ploeg waarvan eind september 2013 met 1-3 werd gewonnen.

Tekst: Willem Hiemstra

Na de zeperds van de laatste weken, 5-1 verlies tegen Drachten en 1-6 verlies tegen Olyhia, zou het eindelijk weer eens  tijd  worden punten aan de vijftien punten in de competitie toe te voegen.

De opstelling van St.-Anna zag er als volgt uit: in het doel Jelmer van der Zee en verder Joris Kolkman, Frans Buurstra, Gerrit Strikwerda, Geert Scheer, Etienne Kick, Theo Valk, Timo Bijma, Jesse Offringa, Frank Oosterhaven en Pieter Jan Plat. De leiding was in handen va n scheidsrechter Kroon uit Groningen.

Niet al te veel toeschouwers zagen dat de pupil van de week , Nynke van der Kooi van F2, de doelman van Dalen voorafgaande aan de wedstrijd moeiteloos passeerde.

St.-Anna had voor de rust de wind mee en ging fel uit de startblokken , maar in het begin was het betere spel voor de gasten. Wat vooral opviel was dat beide teams nauwelijks tot aanvaardbare combinaties toekwamen en de keepers kregen weinig werk te doen. Het spel was zeer rommelig en dat zou de hele wedstrijd zo blijven.

Verder waren er veel overtredingen en blessures, waardoor de verzorgers vaak in actie moesten komen en er veel oponthoud was. In de twintigste minuut was het raak toen Timo Bijma beheerst scoorde: 1-0.

St.-Anna bleef de betere kansen krijgen en Gerrit Strikwerda was dicht bij 2-0, maar zijn schot werd door de doelman prima gekeerd. Doelman Jelmer van der Zee van de thuisclub behoefde nauwelijks zijn kwaliteiten te tonen, alleen vijf minuten voor de rust kwam hij bij een vrije trap even in actie.

Op slag van rust was Geert Scheer dicht bij 2-0, maar de vrije trap van hem  verdween via de lat over het doel, ruststand 1-0.

De felheid in de eerste helft was  bij St.-Anna  na de rust deels verdwenen en ook de amusementswaarde van deze wedstrijd ging steeds verder omlaag. Dalen ging op zoek naar de gelijkmaker, maar die bleef voorlopig nog uit. In de twaalfde minuut moest Frank Oosterhaven het veld ruimen ten gunste van Kevin Koers en acht minuten later kwam Menno van Straten Etienne Kick vervangen.

St.-Anna kwam amper nog aan aanvallen toe en werd steeds meer in de verdediging  gedrukt. Na een half uur spelen in de tweede helft  kwam Jens de Haan Timo Bijma vervangen.

De gelijkmaker kon niet uitblijven en zeven minuten voor tijd werd doelman Jelmer van der Zee kansloos gepasseerd, 1-1. Een  minuut later was het al 1-2 voor de bezoekers toen de bal opnieuw onhoudbaar in het doel werd gedeponeerd. Frans Buurstra was met een kopbal nog dicht bij de gelijkmaker, maar het doelpunt viel een minuut voor tijd aan de andere kant, 1-3.

Opnieuw een nederlaag voor een kwakkelend  en onmachtig St.-Anna. Opvallend was de positie van Theo Valk na de rust op de linkervleugel, terwijl hij op het middenveld waarschijnlijk (veel) beter tot zijn recht komt. Nu kwam hij nauwelijks aan de bal.