Sneu verlies voor St.-Anna in de laatste minuut tegen HODO

24 maart 2014 18:15

Op zondag 23 maart jl. moest St.-Anna aantreden tegen HODO (Hollandscheveld Overwint Door Oefening).

Tekst: Willem Hiemstra

De uitwedstrijd werd destijds met 4-1 verloren en met volgende opstelling moest trainer Arnold Haanstra thuis een beter resultaat zien te behalen: in het doel Jelmer van der Zee en verder Joris Kolkman, Jesse Offringa, Geert Scheer, Frans Buurstra, Johan Dijkstra, Pieter Jan Plat, Theo Valk, Klaas Jan Bijlsma, Gerrit Strikwerda en Jens de Haan. De scheidsrechter bij dit treffen was de heer Beijert uit Marum.

Nadat de pupil van de week, Max van Kooten, doelman Gerry Mol van HODO kansloos had gepasseerd, mocht St.-Anna aftrappen. Al spoedig bleek dat de gasten de betere voetballende ploeg hadden, want in de combinaties wisten de spelers elkaar gemakkelijk te vinden.

In de vijftiende en de zeventiende minuut had de thuisclub echter de kans om op voorsprong te komen. Eerst kopte Pieter Jan Plat een fraaie voorzet van Klaas Jan Bijlsma over en twee minuten later had Theo Vlak, geheel vrijstaand, de hoek maar voor het uitzoeken, maar zijn inzet ging helaas naast.

Na een halfuur kwamen de bezoekers op voorsprong toen de beste speler van hun, Jordi Beeksma, de bal via een speler van St.-Anna in het net deponeerde, 0-1.  Drie minuten later kreeg Joris Kolkman, vanwege en overtreding, geel voorgeschoteld.

Het laatste kwartier van de eerste helft kwam St.-Anna er nauwelijks meer aan te pas. Aanval na aanval golfde op het doel van Jelmer van der Zee af. Kordaat optreden van hem en met veel geluk kroop St.-Anna door het oog van de naald en veel fortuin werd met de 0-1 stand de rust gehaald. Na de rust had de thuisclub in de eerste tweede minuten drie riante kansen op de gelijkmaker. Eerst  kwam Gerrit Strikwerda alleen voor de doelman, maar deze keerde zijn ingeschoten bal. Daarna schoot Theo Valk van dichtbij via de lat over en vervolgens wist Pieter Jan Plat een kans niet te verzilveren.

Toch werd het na tien minuten spelen 1-1. Klaas Jan Bijlsma profiteerde van een misser in de HODO-verdediging, ging alleen op de doelman af en passeerde deze op kundige wijze. Verder waren er mogelijkheden op doelpunten aan beide kanten, maar deze bleven uit, waarbij doelman Jelmer van der Zee prima op dreef was.

Na twintig minuten in de tweede helft een dubbele wissel aan St.-Anna-zijde. Frans Buurstra en de nauwelijks in het spel voorkomende Jens de Haan werden vervangen door Bart Kuiken en Etienne Kick.

Bij een overtreding dertien minuten voor het einde van de wedstrijd trapte Joris Kolkman de bal onnodig weg en hij mocht met zijn tweede gele kaart het veld verlaten. Ook Klaas Jan Bijlsma ontving nog een gele kaart.

Daarna moest St.-Anna met kunst en vliegwerk proberen een treffer te voorkomen tegen een furieus aanvallend HODO. Het doelpunt kwam er toch en wel in de laatste minuut van de officiële speeltijd. Geert Scheer beging in het strafschopgebied een overtreding en scheidsrechter Beijert wees naar de strafschopstip. Voor Melvin Mol was het een koud kunstje om er 1-2 van te maken.

In de blessuretijd probeerde de thuisclub nog wel de gelijkmaker te forceren, maar die bleef uit. Eindstand 1-2 voor HODO, waarmee de overwinning terecht kwam bij de ploeg die er ook het meeste recht op had.