Dát stond er in ‘De Treffer’ (2)

26 maart 2014 18:15

Na vorig seizoen bestaat ons clubblad ‘De Treffer’ niet meer. Ingehaald door de (digitale) tijd. Maar alle dertig jaargangen zijn zorgvuldig bewaard. Wedstrijdverslagen mochten er niet in geplaatst worden, maar wat stond er dan wél in? In deze rubriek pakken we iedere maand een Treffer van 25 jaar geleden.

In ‘De Treffer’ van maart 1989 stond het volgende:

De klaine Bildtse Kemedy
Op de voorkant een foto van ‘de klaine Bildtse Kemedy’ (kBK). Dit gezelschap is net opgericht en op zaterdag 11 maart beleeft de cabaretgroep het eerste optreden in kantine ‘De Waaie’. Douwe Zwart, Rin Westra, Greetje Schouten, Johan van der Bent, IJde Stienstra en Jan Willem Verhagen maken deel uit van deze groep. Verderop in het clubblad beschrijft Douwe Zwart de ontstaansgeschiedenis van de kBK. Daarover is echter nog niet zo lang geleden al eens een uitvoerig verhaal geschreven en in het clubblad geplaatst. Maar wat niet in het verhaal stond is het feit dat de cabaretgroep is opgericht in café ‘De Stadhouder’ en dus niet in de voetbalkantine, zoals werd verondersteld. De kBK trad hierna nog tweemaal op: in 1990 en tijdens de jubileumrevue in 1991.
Daarna werd het heel rustig rondom deze cabaretgroep. In 2003 namen Douwe Zwart en Jan K. de Groot het initiatief om de groep weer nieuw leven in te blazen. Besloten werd om voortaan niet meer op te treden tijdens de jaarlijkse feestavond, maar op de nieuwjaarsreceptie; een unieke gelegenheid om het voorbije jaar van de voetbalvereniging door te nemen. Van de oorspronkelijke bezetting van 1989 was in 2003 alleen Douwe nog over. Hij verliet de groep uiteindelijk in 2010. De kBK treedt nog iedere nieuwjaarsreceptie op. De huidige cabaretleden zijn Mina Dijkstra, Jan K. de Groot, Menno Hoekstra, Frank van Loon, Nienke Stap en Tjepco Vrieswijk. Trouwens, in 2014 bestaat de kBK 25 jaar!

Greetje
In ‘Van mens tot mens’ wordt Greetje Schouten geïnterviewd. Zij is op dat moment bestuurslid, zit in de kantinecommissie, maakt deel uit van de redactie van het clubblad en voetbalt daarnaast ook nog eens in het dameselftal. En wat betreft dat laatste heeft ze één wens: “Ik wil graag een keer uit een corner scoren met mijn hoofd. Dat zou een belevenis zijn.”
Hoewel Greetje vandaag de dag geen deel meer uitmaakt van een bestuur of commissie, is zij nog regelmatig op ons sportcomplex te vinden.

Voetbaltenue
Het voetbaltenue was een tijdje niet te krijgen in ons dorp, maar in deze editie meldt het bestuur dat het voetbaltenue weer in ons eigen dorp te verkrijgen is en wel bij “’t Winkeltsy”. Het bestuur eindigt deze mededeling met het volgende: “Dit wil niet zeggen dat de ruilbeurs bij Coos van Kooten ophoudt. Bij Coos blijft het mogelijk om een shirt te ruilen, te kopen of te verkopen. Verder heeft hij vooral voor de jeugd ook nog voldoende tweedehands schoenen te ruilen of te koop.”
Terug naar het heden: al vele jaren is het tenue in beheer van de club zelf. Ieder lid betaalt voor het kledingfonds. De huidige beheersters van de kleding zijn Christien Sijtsma en Anneke Visser.

Leeftijd
Even een ‘Snypsnaar’ er tussendoor. Zaterdag 18 februari 1989 werd sterspeler van St.-Anna zaterdag Sjak Schaap getroffen door geheugenverlies daar hij zijn eigen leeftijd was vergeten. Volgens welingelichte bronnen is hij aan de betere hand.
Anno 2014 speelt Sjak in het vierde elftal op zondag. Tenminste, als hij niet ergens anders op de wereld zit voor zijn werk.

Bestuur
In de rubriek ‘Van de bestuurstafel’ doet Germ Koopmans melding dat er een hogedrukspuit zal worden aangeschaft voor het schoonmaken van de boxen. Verder geeft hij aan dat Ruud Foss nog een seizoen trainer van de zaterdagafdeling blijft, maar dat Johan van Ys stopt als trainer van de zondagafdeling. Fokke de Vries wordt zijn vervanger. En op kermismaandag zal er een Bildts elftal een wedstrijd spelen tegen een gerenommeerde tegenstander.
Nog steeds vindt er iedere maandagavond van de kermis een voetbalwedstrijd plaats. Dit is al zo vanaf het begin van de jaren tachtig.