‘De week’ onder Klien Sjiet (33): Pak je meisje, één minuut en eerste goal

31 maart 2014 18:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 13.

How Do You Catch A Girl – Sam The Sham And The Pharaoh's (1966)

Logo (3)
Zoals verwacht zijn we het op maandagavond snel eens over het nieuwe logo van de vereniging. Iets langer hebben we het op de extra bestuursvergadering over de nieuwe kleding en de nieuwe stijl hierin inclusief het nieuwe logo. Het bestuur komt tot een besluit en koppelt deze terug naar de kledingcommissie. Het streven is om iedereen volgend seizoen in het nieuwe tenue te laten spelen.

AH
De AH Wassenaar voetbaldagen lijken op voorhand een succes te gaan worden. Op dinsdag wordt gemeld dat er al 76 jeugdige deelnemers zijn. Niet alleen uit St.-Anna, maar ook uit de dorpen uit de omgeving komen de opgaven binnen. Het tenue voor deze dagen is vorige week gepubliceerd en ziet er zeer flitsend uit. Vorig seizoen begon het in St.-Anna met de Unive Voetbaldagen. En nu zet de club de voetbaldagen zelf op met als grote sponsor Albert Heijn Wassenaar. Gediplomeerde trainers vullen deze voetbaldagen in.

Jubileumboek
In dezelfde Albert Heijn kom ik op donderdagochtend Gerrit Akkerman tegen. Hij vraagt of ik ook belang heb bij de map waarin alles bewaard is gebleven wat betreft de totstandkoming van het jubileumboek van onze club uit 2006. Nou, daarvoor heb ik zeker belangstelling. Op zaterdag ontvang ik de map en op mijn gemak neem ik de inhoud daarvan door. Ik wist daarvoor al dat er veel werk in heeft gezeten, maar uit de inhoud van de map blijkt dit eens te meer. Het heeft de commissie, en met name de vier schrijvers, veel tijd gekost. Maar zelf kijk ik terug op een prachtige tijd. Natuurlijk stond er destijds druk op, want de deadline moest gehaald worden, maar aan de andere kant was het ook mooi werk om een jubileumboek te schrijven. Dus bij het honderdjarig jubileum maar weer? Wat mij betreft wel. Maar dan zal ik hoogstwaarschijnlijk als enige schrijver overblijven, want de overige schrijvers zijn over zeventien jaar al flink op leeftijd.

Oude bekende
Zaterdagochtend vroeg bestel ik een bakje koffie in de kantine. Naast mij staat een voor mij onbekende man, maar voor hem ben ik dat niet. “Hoi, Jan de Groot. Hoe gaat het?“ Ik sta nauwelijks een meter van hem af, maar ik herken hem niet. “’n Oud kelega?”, schiet er door mijn hoofd. Hm, de laatste vijf woorden van de vorige zin klinken wel heel dramatisch… Maar goed, waar was ik gebleven? O ja, ik herken die beste man niet. Gelukkig geeft hij al snel zijn naam: Michael Stenekes. Ah, nu herken ik een paar contouren in zijn gezicht. Ik kijk naar het embleem op zijn jas: sc Kootstertille. Ik lees dit hardop op afsluitend met een vraagteken. We praten even bij. Michael heeft hier een aantal jaren in het eerste elftal gespeeld. Dat was in een periode dat het sportief heel slecht ging. Eind jaren tachtig van de vorige eeuw, om precies te zijn. Het was een sportieve malaise met een aantal opeenvolgende degradaties tot gevolg. Niettemin kijkt Michael met een goed gevoel terug op zijn tijd bij onze club.

Pak je meisje!
Het is dezelfde Michael die een opmerkelijke uitspraak doet als trainer/leider van de meisjesjunioren van Kootstertille die ik daarvoor nog nooit heb gehoord. Hij roept regelmatig tegen de speelsters: “Pak je meisje!” In het voetbaljargon wordt altijd gesproken dat je je man moet pakken, ook in het vrouwenvoetbal, maar Michael is blijkbaar zeer vooruitstrevend. Ik moet er echter aan wennen en ik betwijfel het of deze omschakeling binnenkort ook bij onze vrouwentak wordt geïntroduceerd.

Eén minuut
Op een zonovergoten ‘De Waaie’ is er in de middag maar één wedstrijd: Vrouwen 1 speelt tegen SPW (Stadskanaal Pekelder Weg; hoe bedenk je het…). En aan het einde van de eerste helft lijkt het er op dat de wedstrijd wederom wordt gestaakt. Was dat vorige week vanwege een zware blessure, nu staakt de officiële scheidsrechter een minuut voor rust de wedstrijd vanwege aanhoudend commentaar van de gasten. De trainer krijgt de rode kaart. Uiteindelijk besluit de arbiter om de wedstrijd wel te hervatten. Na de rust wordt eerst de resterende minuut gespeeld en uitgerekend in die minuut scoort St.-Anna de 1-1. Meteen fluit de leidsman voor het ‘rustsignaal’ en wie mag er na de goal van St.-Anna aftrappen? Juist, St.-Anna! Dat is wel heel uniek: je scoort en je mag meteen zélf de aftrap nemen. De wedstrijd eindigt in 2-2 daar St.-Anna, gezien het spelbeeld en kansen, had moeten winnen.

Eerste goal
Onder zomerse omstandigheden treedt het tweede zondag aan tegen Harkema Opeinde 2. En de gasten zijn deze dag onthutsend zwak, terwijl St.-Anna juist goed voetbal op de mat legt. Dan is het logisch dat de thuisclub met ruime cijfers wint: 7-0. Wytze Roskam maakt bovendien zijn eerste doelpunt sinds hij in de senioren speelt. De verdediger is nu tien jaar senior. En hij scoort ook nog eens een zeer fraai doelpunt.

Inhaalprogramma
Afgaande op de zeer gunstige weersomstandigheden is het ontzettend jammer dat er voor dit weekend een inhaalprogramma staat ingeroosterd. Veel teams zijn hierdoor vrij. Maar goed, het is niet anders. Hopelijk is het aankomend weekend ook mooi weer.

Tot de volgende week.