Goede tweede helft brengt St.-Anna winst

21 april 2014 10:30

Na de eerste helft gaf niemand nog een cent voor de kansen van St.-Anna. Makkelijk praten, want de één cent bestaat niet meer. Wat echter nog wel bestaat is revanche en het rechten van de rug. Revanche op de dramatische eerste helft en met het rechten van de rug wordt bedoeld dat er met veel inzet en mentaliteit een 2-0 achterstand tegen Germanicus na negentig minuten werd omgezet
in een klinkende 2-4 overwinning.

Na een verdienstelijk gelijkspel tegen de koploper en inmiddels kampioen Dieze West leek het wel alsof de Bildtkers dachten dat het dan in Coevorden ook wel goed zou komen. Maar dan moet er wel gestreden worden, heren, en goed voetballen natuurlijk. In de eerste helft was dat namelijk ver te zoeken. En dan hebben we het niet over het zoeken van Paaseieren. Het was slap, er werden nauwelijks combinaties opgezet, hierdoor veel balverlies geleden en de ‘tweede bal’ was steeds voor de thuisclub dat overigens ook verre van goed voetbalde. Maar de Drenten waren wel veel beter.

Dat resulteerde in de 10de minuut al in een terechte voorsprong van de nummer drie op de ranglijst. St.-Anna wist de bal maar niet goed weg te werken waarna Germanicus uiteindelijk de bal hard het doel injoeg: 1-0.

St.-Anna liep dus al vroeg achter de feiten aan en na het doelpunt bleef St.-Anna onzeker voetballen. Te veel spelers verscholen zich om de bal maar niet te hoeven ontvangen. Tja, dan wordt het wel heel moeilijk om onder het juk vandaan te komen. Het gevolg hiervan was dat de thuisclub grote kansen kreeg. Het was aan doelman Desmond Louwerens te danken dat het lang 1-0 bleef.

Toch moest hij in de 37ste minuut buigen, nadat een speler van Germanicus ongehinderd de 2-0 kon inkoppen na een strak genomen hoekschop.

St.-Anna snakte naar de rust en wilde de schade beperkt houden voor zover er al niet veel schade was aangericht. De supporters moeten zich afgevraagd hebben of de Bildtse spelers zich wel realiseerden dat punten broodnodig zijn om rechtstreekse degradatie of nacompetitie te ontlopen.

Het rustsignaal kwam voor St.-Anna dan ook zeer gelegen en tijdens de wandeling naar de kleedkamers bleek dat de omgeroepen ruststanden niet bepaald in het voordeel waren voor de gasten. Donkere wolken pakten zich op dat moment samen.

Hoewel er een hemelsblauwe lucht was, donderde het in de rust flink in de kleedkamer van St.-Anna. Zelfs de roeken, in groten getale aanwezig op het sportpark en duidelijk hoorbaar, moeten schichtig verder hun nesten in zijn gedoken na het horen van de donderspeech van trainer Arnold Haanstra.

Dit sorteerde zeker effect, want na de rust stapte er een geheel ander St.-Anna het veld op. Er werd nu wel voor iedere meter en bal gestreden en stopten de spelers gelukkig met het spelletje skúltsyblink (= Bildts voor verstoppertje spelen). En nu waren er ineens wel fraaie combinaties.

Bovendien scoorde St.-Anna al vrij vlot de aansluittreffer. In de 55ste minuut knalde Jens de Haan de bal keihard in het doel. Een mooie opsteker natuurlijk. Nauwelijks een minuut later scoorde St.-Anna zelfs al de gelijkmaker. Gerrit Strikwerda stuurde met een fraaie dieptebal Theo Valk op links weg. Theo kwam alleen voor de keeper te staan en zijn inzet werd aanvankelijk nog gepareerd door de doelman van Germanicus, maar de bal vloog omhoog waarna Theo de bal alsnog in het doel kopte.

Het leek er op dat de thuisclub in het eerste kwartier na rust in de veronderstelling was dat de punten al binnen waren. Maar de Drenten kwamen bedrogen uit. Men was er helemaal met aan. Een herboren St.-Anna nam het initiatief over en er werd goed gevoetbald. Eigenlijk kwam Germanicus er in deze helft niet meer aan te pas.

Kreeg Germanicus in de eerste helft veel kansen, nu waren deze kansen besteed aan St.-Anna. Toch was er een strafschop voor nodig om op voorsprong te komen. Bij een hoekschop werd Geert Scheer in het strafschopgebied in scoringspositie onreglementair gestuit en dit betekende derhalve een penalty en een rode kaart voor de dader. Theo benutte in de 67ste de strafschop en dat betekende zijn tweede doelpunt van de middag.

En Theo had nog een doelpunt voor de toeschouwers (hulde voor jullie aanwezigheid bij de verste uitwedstrijd van het seizoen. Bedankt!) in petto, want in de 74ste minuut schoot hij de bal laag, maar onhoudbaar in de verre hoek. Een ongekende voorsprong voor St.-Anna na een 2-0 achterstand.

Na de 4-2 was de wedstrijd gespeeld. Hoewel St.-Anna nog een aantal kansen kreeg, wist men niet te scoren. Germanicus wist geen kansen meer te creëren en daardoor konden zij de wedstrijd niet meer spannend maken. De goed leidende scheidsrechter Arends gaf in de slotfase Jens nog zijn tweede gele kaart, maar dit had verder geen invloed meer op de wedstrijd die uiteindelijk in een 2-4 overwinning eindigde.

Een wedstrijd met twee gezichten dus. Als er net zoveel strijd en voetballend vermogen aan de dag wordt gelegd als in de tweede helft, dan moet een goed resultaat tegen LSC 1890 en GAVC, de laatste tegenstanders van het seizoen 2013-2014, er zeker inzitten waardoor rechtstreekse degradatie of nacompetitie afgewend kan worden.

Zondag 27 april a.s. wordt er niet gespeeld in de 2de klasse. De week daarop speelt St.-Anna de laatste thuiswedstrijd van het seizoen. Tegenstander is dan LSC 1890.

Opstelling: Desmond Louwerens; Bart Kuiken, Jesse Offringa, Geert Scheer, Frans Buurstra; Johan Dijkstra, Theo Valk, Klaas Jan Bijlsma, Jens de Haan; Gerrit Strikwerda (76. Menno van Straten) en Pieter Jan Plat. (59. Timo Bijma).