‘De week’ onder Klien Sjiet (38): AH Voetbaldagen, 0-25, afscheid Edwin en sneue Wytze

5 mei 2014 19:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 18.

Twenty Years - Placebo (2004)

Eerste selectie
Vanwege het nagenoeg voetballoze weekend en het feit dat ik vorige week vrijdagavond ook niet in de kantine ben geweest, kom ik dinsdagavond eindelijk weer eens op het sportcomplex. Trainer Arnold Haanstra bereidt de training voor door de attributen op het veld neer te zetten. Vanwege de schoolvakanties zijn ook de studenten, die doorgaans elders in ons land bivakkeren, aanwezig, zodat een groot gedeelte van de eerste selectie aanwezig is.

AH Wassenaar Voetbaldagen
Op woensdagochtend ga ik even naar de ‘AH Wassenaar voetbaldagen’ in ‘De Waaie’. Liefst 104 kinderen uit de regio zijn enthousiast bezig met de bal. En iedereen heeft hetzelfde tenue aan. Speciaal voor deze dagen. Naast deze kleding krijgt iedere deelnemer ook een bal. De trainers zijn eveneens in een nieuw tenue gestoken. Het ziet er allemaal heel netjes uit. De entourage met vlaggen langs het veld geeft het geheel daarbij extra cachet. Verder is er ook nog een speciale ploeg die dagelijks de lunch verzorgt. Het smeren van broodjes e.d. Kortom: de organisatie is tot in de puntjes geregeld. Van een aantal ouders hoor ik dat de kinderen zich de afgelopen dagen prima hebben vermaakt en ook zij complimenteren de organisatie. Het is een waar voetbalfeest! Met grote dank ook aan de sponsoren Albert Heijn Wassenaar en Muta. Aan het einde van de laatste dag wordt er een cheque van € 1.040,00 aan Kika overhandigd.

Bedrijvigheid
Op het sportcomplex kom ik die ochtend ook Johannes van der Woude tegen. Hij heeft onder in de kantine (in de hal) net een hok getimmerd voor de kantinecommissie waarin zij drinkglazen en andere kantinebenodigdheden kunnen stallen. Dus ook in de kantine is er volop bedrijvigheid. Atte Keizer heeft het nieuwe hok geverfd. Gerrit J. de Jong is ook druk bezig. Hij scharrelt het oud papier bijeen.

0-25
Een opmerkelijke uitslag zaterdag: De F1 wint in en tegen Warga met maar liefst 25-0. In de wetenschap dat de F-pupillen tweemaal twintig minuten spelen, dan is dit een zeer opmerkelijke prestatie. Wel sneu trouwens voor de jongens van Warga.

Na twintig jaar afscheid
Edwin van der Zee stopt met actief voetballen na twintig jaar bij Zondag 2 gespeeld te hebben. Noodgedwongen, dat wel, want Edwin emigreert namelijk naar Zwitserland. Zoals al opgemerkt heeft Edwin twintig seizoen onafgebroken in het tweede gespeeld. De laatste tijd speelde hij met enkele medespelers die nog niet eens geboren waren toen hij zijn debuut bij de senioren maakte! Zijn afscheid is zondag de uitwedstrijd tegen Joure 2. Deze wedstrijd wordt met 3-4 gewonnen. En wie maakt het derde doelpunt? Juist, Edwin. Zijn eerste doelpunt van het seizoen; en zoveel goals heeft hij niet gemaakt in zijn loopbaan. In de rust geeft hij aan gewisseld te willen worden. Zijn wens is om nog een keertje te vlaggen, want dat heeft hij in die twintig jaar nog nooit gedaan. Zijn ‘laatste wens’ wordt ingewilligd. En natuurlijk krijgt hij nog een bos bloemen. Edwin was een loyale voetballer die in het tweede een aantal successen heeft behaald in de vorm van kampioenschappen. Veel succes in Zwitserland, Edwin! En als je weer eens in ons land bent, kom dan ook even bij onze club langs.

Sneu
We blijven nog even bij het tweede. In de namiddag bereikt mij een sneu bericht. Ik wist al dat Harkema Opeinde 2 zich had teruggetrokken uit de competitie en dat is toch wel opmerkelijk voor eens zo’n roemruchte club. Maar het is niet de bedoeling om het over deze club te hebben. Door het terugtrekken van de Harekieten verdwijnen de resultaten van de overgebleven negen clubs in de competitie tegen deze ploeg. Dit betekent dat het doelpunt van Wytze Roskam, zijn allereerste ooit in de senioren, uit de boeken gaat. Heel sneu voor Wytze. Maar goed, dan heeft hij alvast een uitdaging voor volgend seizoen….

Feest
Het eerste wint met 4-0 van LSC 1890 en na afloop is het stemmingsorkest ‘The Melodymakers’ aanwezig. Zij vermaken de aanwezigen met hun feestmuziek. Het wordt naarmate de middag vordert een groot feest en de vele mensen die zijn blijven hangen in de kantine vermaken zich opperbest. Er wordt gedanst, de polonaise wordt gelopen en er is volop tijd voor een drankje. Ook de Snekers blijven hangen en hebben een behoorlijk aandeel wat betreft de geweldige sfeer. Voor half acht is iedereen echter de kantine uit, zodat het stil in de kantine is voordat de dodenherdenking plaatsvindt.

Tot de volgende week.