‘De week’ onder Klien Sjiet (40): Wolfskraag, winst op St.-Jacob en kermis

19 mei 2014 12:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 20.

Girls just wanna have fun – Cindy Lauper (1983)

Nieuwe kleding
Om negen uur maandagavond krijgt het bestuur een presentatie voorgeschoteld door Benny Stapensea, de voorzitter van de kledingcommissie. Zowel het voltallige bestuur als de kledingcommissie is aanwezig. De oren klapperen mij van al dat kledingjargon zoals wolfskraag, piping, messtof en softchelljas. Er worden deze avond diverse knopen doorgehakt. De kledingcommissie is niet over één nacht ijs gegaan, maar vanaf het begin weloverwogen te werk gegaan. Laatst meldde ik in mijn column al dat er een nieuwe logo uitgekozen is en nu lijkt ook bijna het nieuwe tenue bekend. Er zijn nog twee varianten in de race. Naar verwacht zijn binnen veertien dagen alle knopen doorgehakt en maken wij daarna ook alle leden hiervan deelgenoot. Let wel: alle oude kleding met het oude logo verdwijnt ten faveure van al het nieuwe. Ook verdwijnt het oude logo uit beeld. Overal waarop het huidige logo staat wordt vervangen door het nieuwe. Een hele klus, maar alles dient natuurlijk uniform te zijn.

Voortbestaan
In de ‘Bildtse Post’ staat in de rubriek ’50 jaar geleden’ een opmerkelijk stukje. Het is namelijk precies vijftig jaar geleden dat het voortbestaan van onze club aan een zijden draadje hing. Veel bestuursleden waren tegelijkertijd gestopt waardoor er nog maar twee overbleven: Gerrit J. de Jong en Douwe Schottmanns. Zij hebben daarom een buitengewone ledenvergadering uitgeschreven, maar naast genoemde beide heren komen er op 6 mei 194 slechts drie leden opdagen. Er wordt een nieuwe buitengewone ledenvergadering uitgeschreven. Dit keer wordt er kracht bij gezet door een soort van rouwadvertentie in de krant te plaatsen. En dat hielp! De club bleef hierdoor bestaan.

Kermis 1
We zitten in de slotfase van de competitie. Het weekend staat er geen volledige competitieronde op het programma. Komt ook niet slecht uit, want het is Stannemet. Een paar dagen feest. En wat hebben we er mooi weer bij! Eindelijk weer eens een kermis waarbij de zon ons voortdurend schaduwt in wat we ook doen. Het feest kan dan ook niet meer stuk.

St.-Jacob uit
Het is niet altijd feest, hoewel… Er moet toch ook nog gevoetbald worden. Zondag 3 wint thuis met 6-2 en de voetballers gaat met een goed gevoel de tent in. Dan moeten de spelers van het vierde welhaast met de fanfare binnengehaald worden. Zij winnen namelijk in en tegen St.-Jacob met 1-2 en schminken St.-Jacob nagenoeg af als titelkandidaat. In één seizoen tweemaal winnen van de westerbuur komt niet vaak voor.

Kermis 2
En de spelers van het vierde vieren het natuurlijk. Het zit immers ook in de naam: vier-de… Eerst in de kantine van St.-Jacob en daarna buiten de tent in St.-Anna, want het is wederom schitterend weer. Een heel groot deel van de voetbalclub is aanwezig en gaandeweg de avond ontstaat er een groot feest; mede door toedoen van de band ‘Butterfly’. Er wordt gedanst, gezongen, gedronken, gegeten en gepraat. Dat is de kermiszondag in een paar kernwoorden. Met name de ‘vrouwentafel’ vermaakt zich opperbest en feesten de gehele avond door. Prachtig om te zien. Om een uur of tien is het toch echt afgelopen in de tent en gaan behoorlijk wat mensen ietwat wankelend huiswaarts waarna thuis de lichten al snel uitgaan…

Tot de volgende week.