Klien Sjiet (45): Haast, kerkje, nieuwe kleding en farkensharsens

1 september 2014 18:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 35.

Haast
Herken je dat? Heb je grote haast omdat je met St.-Anna 1 al om 17.15 uur dient te vertrekken voor de bekerwedstrijd in en tegen Warga, en dan zit werkelijk alles tegen. Dat begint al op het werk. De schrijver dezes was van plan om op donderdag eerder huiswaarts te keren, maar van dat plan blijft vanwege grote drukte niets over. Stap je dan eindelijk in de auto, sta je meteen al vast in de file. Na zo’n twintig minuten je getroost te hebben met muziek van de zender Radio 10, kun je eindelijk op de snelweg jakkeren, maar als je de afrit neemt richting St.-Anna is er net een vrachtwagen die voor je uit rijdt. En waar moet deze vrachtwagen naar toe? Juist, naar St.-Anna. Dan zit dus alles tegen.

Slecht
Met de gehaktbal nog onderweg in de slokdarm wordt de gestreefde vertrektijd net gehaald. St.-Anna speelt ronduit slecht. Het woord onderschatting dekt de lading. Van de vierdeklasser wordt terecht verloren. Het spel van St.-Anna is niet om aan te gluren en je zou zelfs je ergste vijanden eerder naar huis sturen. Dat moet zondag dus anders.

Kerkje
Een stukje nostalgie verdwijnt. Het kerkje aan de Stadhoudersweg zal binnenkort worden afgebroken. In de vorige eeuw fungeerde dit gebouw als gymnastieklokaal. Ook onze club maakte hiervan veelvuldig gebruik. In de jaren dertig en veertig zelfs al. Tot en met halverwege jaren zeventig was onze club er te vinden.

Nieuwe kleding
Menigeen vraagt zich af wanneer de nieuwe kleding komt inclusief het nieuwe logo. Bij deze kan worden medegedeeld dat de kleding medio september gearriveerd zal zijn. Het bestuur wil in ieder geval stilstaan bij de presentatie van de nieuwe kleding en logo en organiseert hiervoor een speciale avond. Meer informatie hierover volgt te zijner tijd.

Poulewinnaar
Door een doelpunt van Gerrit Strikwerda in de slotfase wint St.-Anna zondagmiddag van FC Harlingen en is daardoor alsnog poulewinnaar. Na het verlies tegen Warga is het team van trainer Arnold Haanstra afhankelijk van het resultaat van de wedstrijd tussen Franeker en Warga. Die wedstrijd eindigt in een gelijkspel waardoor St.-Anna één punt meer heeft dan Warga.

Farkensharsens
Voorafgaand aan de bekerwedstrijd staat de columnist even bij een groepje ietwat oudere supporters. Oorspronkelijk zijn het fervente aanhangers van vv Harlingen. Zij zijn, op z’n zachtst gezegd, niet helemaal tevreden met de fusie. Ik gooi hier en daar wat olie op het vuur en geniet van hun commentaar. Er lijkt werkelijk niets positief aan de fusie. Ze hadden bijvoorbeeld liever gehad dat de nieuwe fusieclub op Balkland, de voormalige thuishaven van vv Harlingen, zijn domicilie had. Verder blijkt het nieuwe tenue nog niet aanwezig, maar ergens in Pakistan. Ik maak daar niet zo’n probleem van en stel ijskoud (per slot van rekening zitten we midden in de hype van de Ice Bucket Challenge) voor dat zij zolang wel in de shirts van Robur kunnen aantreden in plaats van hun uittenue. Ik maak me daarna gauw uit de voeten. Een aansnellende scootmobiel met daarop een man die zich niet meer uit de voeten kan maken, krijgt de volgende begroeting van zijn maten: “He, akelige farkenskarsens, bistou d’r oek weer?” De beschimpte lacht. Ook de columnist lacht en neemt afscheid van deze ouwe seuren… eh… seunen.

St.-Annaparochie
Mensen, het sluipt er weer in… Zowel op de site als in de mails die ik voorbij zie komen. Vorig seizoen ging het goed, maar nu wordt St.-Anna weer voortdurend foutief geschreven. Even opscherpen, correspondenten! Hierbij nogmaals: St.-Annaparochie schrijf je zo.

Tot de volgende week.