Uitleg Digitaal Wedstrijd Formulier (DWF)

3 september 2014 11:15

Sinds dit seizoen maken alle teams gebruik van een digitaal wedstrijd formulier de papieren variant behoort hiermee definitief tot het verleden. Maar wat is het Digitaal Wedstrijd Formulier, wat wordt er op vermeld en bij welke categorieën wordt welke variant het gebruikt?

Over het Digitaal Wedstrijd Formulier
Het DWF is de vervanger van het papieren wedstrijdformulier voor de junioren (elftallen). De teamleiders vullen het DWF samen met de scheidsrechter in. De verenigingen kunnen zes dagen voorafgaande aan de wedstrijd al invullen wie er deelnemen aan de wedstrijd.

Ook voor de pupillen vervalt het papier formulier. De thuis spelende vereninging zorgt ervoor dat de uitslag digitaal wordt doorgegeven wordt aan de KNVB.

De uitslagen van alle wedstrijden (ook tegenstanders onderling)  zijn hierdoor in de loop van de zaterdag al beschikbaar op de website en ClubTV
Op het DWF staat vermeld:
- Thuisteam / uitteam: deelnemers aan de wedstrijd, basisspelers en controle spelerspas;
- Officials: welke officials zijn aanwezig bij de wedstrijd;
- Wedstrijdverloop: tuchtinformatie (gele en rode kaarten)doelpuntenmakers, uitslag;
- Vastleggen: uitslag en overige wedstrijdinformatie (speciale wedstrijdstatus, aantal tijdstraffen, tijdelijke staking en eventueel of een wedstrijd niet is gestart / uitgespeeld.
Het DWF is op onderdelen verschillend afhankelijk van het type competitie:
  • In de B-categorie is het niet nodig aan te geven wie er in de basis speelt, gewisseld wordt en een gele kaart ontvangt.
  • In de A-categorie is het invoeren van basisspelers, wissels en gele kaarten wel verplicht.
  • Daarnaast vullen teams in de landelijk georganiseerde klassen in wie de doelpunten hebben gemaakt.

De A-categorie zijn alle eerste teams (en het zondag 2), de B Categorie zijn alle andere teams

Voor het DWF is een handleiding beschikbaar. Hierin is de functionaliteit beschreven. Daarnaast kunnen personen die het DWF invullen oefenen met het klikmodel A-categorieklikmodel B-categorie
Mochten er vragen zijn over het digitaal formulier dan is er op zaterdag ochtend altijd ondersteuning van het ontvangstcomite.