St.-Anna 1 begint het seizoen met een gelijkspel

8 september 2014 9:15

Na een wisselvallige voorbereiding startte op zondag 7 september jl. de competitie voor St.-Anna 1. Tegenstander was Emmeloord.

Tegen de polderbewoners was in de voorbereiding ook geoefend. In Emmeloord werd het destijds 1-1 en ook nu eindigde de wedstrijd, deze keer in St.-Anna, in dezelfde cijfers.

Onder prachtige weersomstandigheden begon St.-Anna op sportcomplex ‘De Waaie’ voortvarend tegen promovendus Emmeloord.

Het was meteen één en al St.-Anna wat de klok sloeg. De Bildtkers waren fel, zaten dicht op de tegenstander en combineerden naar hartenlust. Emmeloord kwam er nauwelijks aan te pas.

Een doelpunt voor de thuisclub kon dan eigenlijk niet uitblijven, hoewel het veldoverwicht aanvankelijk niet tot grote kansen leidde. De eerste kans werd wel meteen benut. In de zesde minuut kreeg Gerrit Strikwerda de bal aangespeeld, wist vervolgens de bal goed af te schermen en uiteindelijk schoot hij, in het strafschopgebied, de bal onhoudbaar in.

Een opsteker van jewelste natuurlijk. En St.-Anna ging door. Niet met scoren, maar wel met het maken van het spel. Tot hele grote kansen leidde dit echter niet. Emmeloord stelde daar weinig tegenover en had het heel moeilijk tegen een frivool spelend St.-Anna.

Maar na ruim een half uur verdween gaandeweg de ‘macht’ van St.-Anna. De gasten kropen langzaam maar zeker onder het juk van St.-Anna vandaan. De eerste waarschuwing werd vlak voor rust gegeven, nadat een vrije trap ternauwernood door doelman Sydo Jansma over kon worden getikt. Dankzij zijn redding werd de ruststand 1-0.

Na de rust nam Emmeloord het initiatief over. St.-Anna was geen schim meer van het eerste half uur van de wedstrijd en het spel speelde zich veelvuldig af op de helft van de thuisclub. De Wilders speelden slordig en veel passes belandden of over de zijlijn of in de voeten van de tegenstander. Hoe kan dat nu? Wat ligt daaraan ten grondslag? Voer voor psychologen? Dat voert te ver door. Toch genoeg stof om daar deze week eens goed over na te denken.

Emmeloord werd steeds gevaarlijker en kreeg kansen, maar de Bildtse goalie hield St.-Anna op de been. Vlak na rust trouwens had Theo Valk St.-Anna op 2-0 kunnen zetten, maar zijn inzet ging net voorlangs. Wellicht zou er dan een geheel andere wedstrijd zijn ontstaan.

Maar dat is hypothetisch. Halverwege de tweede helft leek een doelpunt voor Emmeloord een kwestie van tijd. En dat zou ook terecht zijn. En in de 61ste minuut was het zover. Een Emmeloorder ging op de solotoer, speelde een aantal St.-Annabuurtsters uit en haalde droog uit: 1-1.

Na het doelpunt bleef Emmeloord de bovenliggende partij, maar men kon dit overwicht niet meer uitdrukken in doelpunten. Ook St.-Anna kon dat niet meer. Het team van trainer Arnold Haanstra moest in de laatste minuut zelfs nog met tien man verder, nadat Theo zijn tweede gele kaart van de wedstrijd kreeg. Deze kaart had echt niet hoeven te worden gegeven door de verder goed leidende arbiter Van Schepen. Maar goed, met nog een minuut te spelen, had deze rode kaart geen invloed op de wedstrijd. Er gebeurde verder niets meer waardoor de eindstand van 1-1 op het scorebord kwam.

Zondag 14 september a.s. De eerste uitwedstrijd wordt in Leeuwarden afgewerkt. Tegenstander is dan MKV ’29. De wedstrijd op sportpark ‘Nijlan’ begint om 14.00 uur. Tot dan!

Opstelling St.-Anna: Sydo Jansma; Frans Buurstra, Geert Scheer, Jesse Offringa, Johan Dijkstra; Theo Valk, Harmen Visser (62. Sytze-Jorrit Jorritsma), Waling Westra; Guylian Kick (62. Timo Bijma), Gerrit Strikwerda en Klaas Jan Bijlsma.