Klien Sjiet (46): Champs-Elysées, kwaaie grensrechter, lat en rood

8 september 2014 9:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 36.

Amateurbijlage
Je merkt dat de competitie op het punt staat te beginnen. De Leeuwarder Courant bijvoorbeeld ruimt deze week iedere dag twee pagina’s in voor het amateurvoetbal. Tot voor twee seizoenen geleden was het nog een heuse amateurbijlage, maar nu wordt dit dus verdeeld over een aantal dagen. Het Friesch Dagblad komt nog wel met een speciale amateurbijlage op vrijdag. Dat is natuurlijk veel mooier. Maar ja, hoe koop je deze krant als overtuigend atheïst? Een baard en een snor opplakken gaat te ver; dus laat je iemand anders deze bijlage voor je kopen…

Champs-Elysées
Naast de voetbalbijlagen als bewijzen, zijn er ook nog de mails. Het mailverkeer vertoont de laatste dagen een gelijkenis met het verkeer op de avenue des Champs-Elysées. Niet dat de columnist daar ooit geweest is, haast hij er meteen achteraan te zeggen voordat de hoon over hem wordt uitgestrooid. Maar goed, waar waren we? Het drukke mailverkeer. Dat is echter ieder seizoen zo en daarmee is ook niets mis. Zodra de competitie daadwerkelijk is begonnen, verstomt ook de karrenvrachten mails. En ach, deze periode heeft ook zijn charme.

De lieve vrede
Een opmerkelijk voorval bij de wedstrijd tussen DTD 2 en St.-Anna 2 op donderdagavond. Bij een 0-1 voorsprong van St.-Anna, zetten de Bildtkers een aanval op. Schelte Bouma staat weliswaar buitenspel, maar Jelte de Vries gaat alleen door, stevent op de keeper af en scoort. De grensrechter van DTD vlagt voor buitenspel voor Schelte. Ten onrechte natuurlijk. In eerste instantie kent de scheidsrechter het doelpunt dan ook goed, maar weldra trekt hij die beslissing weer in en keurt het doelpunt alsnog af. In de rust vraagt trainer Frank van Loon aan de arbiter waarom hij het doelpunt eigenlijk afkeurde. Frank krijgt een opmerkelijk antwoord: “Het was een zuiver doelpunt, maar de grensrechter van DTD was zo kwaad dat ik, om de lieve vrede te bewaren, het doelpunt maar afkeurde.” Advies aan deze scheidsrechter: terstond stoppen met het leiden van wedstrijden.

Shirtsponsoren
Harm Jensma laat op donderdagavond zijn eerste nieuwsbrief voor sponsoren van het seizoen het levenslicht zien. Die zijn altijd leuk om te lezen. Hij verhaalt over het nieuwe seizoen van het eerste en de komst van de nieuwe kleding. Naast de seniorenteams heeft vanaf dit seizoen ook een aantal jeugdteams een shirtsponsor. AD Autobedrijf Kuiken bij de A1, George Pars Graanhandel bij de B1, Fa. Plat IJzerwaren bij de C1, Schoon & Zn bij de E1, Eethus De Kaai bij de E2, De Bildtse Bouwmarkt bij het meisjesteam ME1, Albert Heijn Wassenaar bij de F1 en Eethus De Kaai bij de F4. En terug van weggeweest is Jensma’s auto’s. Decennia lang heeft dit autobedrijf Zaterdag 1 gesponsord. Na een aantal jaren van afwezigheid prijkt het bedrijf vanaf dit seizoen weer op de shirts van onze zaterdagvoetballers.

Rust in het hoofd
Om twaalf uur op vrijdagmiddag begint de vakantie voor de schrijver dezes. In de auto huiswaarts worden meteen al plannen voor die middag gemaakt. Dat moet vanmiddag zo, en dat moet zus, die moet ik nog even appen, dat dien ik niet te vergeten en… Ho ho! Op de plaats rust! Krastes, praat mij niet van het leger. Ik heb genoeg meegemaakt in mijn diensttijd. Desgevraagd wil de columnist in de kantine onder het genot van een drankje de lotgevallen van deze dienstplichtig geneeskundig krijger uit de mitella’s doen, maar omwille van de ruimte is de column hiervoor niet het juiste medium. Om een lange fietsroute kort te maken: de columnist toert op zijn toerfiets vijftien kilometer door het Bildt. Er zo komt er rust in het hoofd.

Lat
Jan Hoekstra legt de lat te hoog of juist te laag. Hij beweert vrijdag dat het ene doel op het hoofdveld hoger, of de ander lager…, is dan de ander. Gerrit Minnema en Jelke de Jager nemen de proef op de som. Zij zagen een lat af en meten beide doelen. Het verschil is uiterst nihil; het mag geen naam hebben. Zo, dan is dit misverstand ook weer uit de wereld.

Rood
’t Gaat d’r omdeur bij de A-junioren op zaterdagmiddag. De goed fluitende Harry Wassenaar is genoodzaakt om enkele gele kaarten te geven en daarnaast twee rode kaarten voor Stiens-spelers. Alle kaarten zijn terecht. Desondanks weet Stiens met negen man, middels een strafschop, in de laatste minuut langzij te komen en eindigt de wedstrijd in 3-3.

Zondag
Naast de drukte op zaterdag is er ook op zondag weer veel te beleven. Alle vier zondagteams komen in actie. St.-Anna 3 begint slecht door met 5-0 te verliezen, het vierde kan het niet bolwerken tegen Sparta ’59 1 (!) en verliest met 6-3 en Zondag 1 en 2 spelen met 1-1 gelijk waarbij de gelijkmaker van FC Harlingen 2 in de slotfase valt. Dit is tevens de slotfase van deze column.

Tot de volgende week.