Klien Sjiet (61): Vingerhoed, Okke’s hersenschudding en OFK

12 januari 2015 17:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 2.

Ritme
Tegen zeven uur op maandagochtend rijdt de columnist naar Leeuwarden. Met andere woorden: de vakantie zit er op, maar dat geldt voor veel mensen. Maar goed, zo kom je ook weer in een vast ritme. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, moet je maar denken. Want constant jezelf een levensstijl in jolijt laten aanmeten, zoals tijdens het kerstreces, lijkt letterlijk en figuurlijk geen lang leven beschoren. Ritme dus.

Vingerhoed
Wat is er zoal gebeurd tijdens het kerstreces van deze column? Zou je ons even willen bijpraten? Hiervoor is de schrijver dezes niet te beroerd, hoor, maar die gebeurtenissen hebben allemaal wel plaatsgevonden in de periode waarin deze column niet in de digitale lucht was en deze editie heeft betrekking op week 2…  Maar weet je wat? Wat kan het ons ook schelen, laten we het gewoon doen! Hierbij alle gebeurtenissen in een vingerhoed: zo’n tachtig vrijwilligers van onze vereniging hebben meegeholpen met balansen, een recorddeelname van 176 spelers aan het jeugdzaalvoetbaltoernooi van de club, ook het seniorentoernooi had met tegen de zeventig deelnemers bepaald geen reden tot klagen, het gaat gelukkig weer de goede kant op met Tineke van der Woude en Frans G. Groen, Peter Boersma is weer herenigd, de Nieuwjaarsreceptie werd druk bezocht, het optreden van de cabaretgroep ‘de klaine Bildtse Kemedy’ was een groot succes en Okke van der Kamp liep een hersenschudding op.

Ho, Ah, Eh en Oh
Ho, wat schrijf je daar? Heeft Okke van der Kamp een hersenschudding? Ah, daarom was hij niet op de Nieuwjaarsreceptie alwaar hij door menigeen toch wel werd verwacht. Eh, het zit even iets ander met die hersenschudding… Oh, ja, jongen, vertel eens… Welnu, het zit zo: op maandagmiddag stuurt PSV-fan Okke de volgende mail naar de columnist, eveneens een groot PSV-aanhanger: “Beste Jan, ik bin fan myn stoel fallen en ha no ‘n hersenskudding nei it sjen fan de foto’s fan de nyjiersresepsje. Sjoch der 2 man in shirtjes die folgens mij net mear fan dizze tyd binne. Dit is flokken ien de tsjerke en kin dy net meer serieus nimme en die oare al hielemaal net mear. Hoop dat it ferstan werom komt, oars hald it hjir op, ek die oare mar warskogje dat er nou al oer rint nei de Beste Club fan Nederland.” Einde mail. Okke doelt gekscherend op de foto’s van het optreden van onze cabaretgroep. Wat was er nu gebeurd? Omdat het programma “’t Mot niet gekker worre” heette, besloten Frank van Loon en ondergetekende om te gaan ruilen. De Ajacied was tijdens het optreden PSV-er en vice versa. Juist, het moet niet gekker worden… Volgend jaar maar weer langskomen, Van der Kamp, dan kom je ook niet voor verrassingen te staan, jongen…

Sneu
Vrouwen 1 heeft op vrijdagavond aan een gelijkspel genoeg om zich te plaatsen voor de tweede ronde op het OFK. Helaas wordt een counter van Blauw Wit de Bildtse vrouwen fataal, want de 1-0 uitslag betekent alsnog uitschakeling. De columnist is er zelf niet bij aanwezig geweest, maar hoort naderhand dat de uitschakeling onnodig was. Het is niet anders. Wel is het opmerkelijk dat St.-Anna twee wedstrijden achtereen met maar liefst 8-0 wint. Maar ja, daar heb je niets aan als je de volgende ronde niet weet te bereiken.

Halve finale
Anders vergaat het St.-Anna 1. Nog nooit had onze club op het Open Fries Zaalvoetbalkampioenschap de laatste vier gehaald. Tot dit jaar… St.-Anna dringt namelijk door tot de halve finale waarna Franeker er in de verlenging met de winst vandoor gaat. Toch heeft St.-Anna een fantastische prestatie geleverd! De columnist is op zaterdagochtend ook even in Franeker aanwezig, maar heeft in de middag elders verplichtingen, zodat hij er niet veel over kan vertellen. Op de website staat echter een verslag.

Tot de volgende week.