Klien Sjiet (63): Barcode, oude gymnastieklokaal, derby van de club en sneeuw

25 januari 2015 14:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 4.

Barcode
Het is deze week barkoud en er valt bovendien bar weinig te beleven bij de club in deze winterweek; het enige lichtpunt is de bar in de kantine. Daar wordt iedere vrijdagavond de voorbije werkweek besproken en daarnaast vooruitgekeken op het aanstaande voetbalweekend. Uiteraard gelardeerd met de nodige grappen en ook het elkaar beschimpen is iedere week een vast onderdeel. Noem het maar de barcode op vrijdagavond.

Sponsoravond
Weinig te vermelden dus over de week. Het woord ‘weinig’ betekent echter niet niets, zodat er wel iets te vermelden valt. Zo hebben de aanwezigen zich uitstekend vermaakt op de sponsoravond van woensdagavond. Gerald van den Belt, nog een week algemeen directeur van SC Cambuur, is de spreker op deze bijeenkomst. Hij toont zich opvallend transparant en weet bovendien met zijn verhaal iedereen te boeien. Na zijn spreekbeurt ben je veel meer over de profclub aan de weet gekomen.

Fingerspitzengefühl
Is het bij onze club betrekkelijk rustig, om ons heen gebeurt wel het één en ander. Zo is de voorzitter van SC Franeker opgestapt, zodat aldaar binnenkort de achtste voorzitter in tien jaar aantreedt, volgens mij. Ik kan er een voorzitter naast zitten. Waarom blijft het daar altijd zo onrustig? Een ander nieuwsfeit is dat Guido Pen per direct is opgestapt als trainer van Ouwe Syl. Natuurlijk is het makkelijk praten achteraf, maar bij zijn aantreden had ik al het voorgevoel dat het wel eens geen seizoen lang zou gaan duren. Waarop baseer je dat? Gewoon fingerspitzengefühl.

Gymnastieklokaal
Momenteel is een sloopbedrijf volop bezig om het oude gymnastieklokaal (Stadhoudersweg) van de aardbodem te laten verdwijnen. In de jaren veertig en vijftig trainde het eerste elftal in de wintermaanden regelmatig in dit gebouw. En weten jullie wel dat de wortels van onze florerende jeugdafdeling daar ook liggen? Dit kun je allemaal teruglezen in het jubileumboek ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de club.

Derby van de club
In Minnertsga oefenen op vrijdagavond Zaterdag 1 tegen Zondag 2. De columnist is daarbij niet aanwezig, maar de uitslag komt hem wel ter ore: 2-1 voor de voetballers van de zaterdagafdeling. De derby van de club, zullen we maar zeggen. Ja, deze laatste zin is er maar bijgeplakt, omdat het anders wel een heel kort stukje zou zijn.

Sneeuw
Eerder in de week hebben Gerrit Minnema en de schrijver dezes besloten om op zaterdagochtend het veld aan een eerste keuring te onderwerpen. Kan de wedstrijd op zondagmiddag al dan niet doorgaan? Wat is de staat van het veld op dat moment? Maar het veld wordt die ochtend niet door ons betreden, want er ligt sneeuw op. Dit verkleint de kans dat er in het weekend in ‘De Waaie’ wordt gespeeld.

Afgelast of niet?
Zoals verwacht gaat de wedstrijd van het eerste elftal tegen MKV ’29 niet door. Er hoeft niet eens gekeurd te worden, want het is meteen te zien dat er niet op het veld gevoetbald kan worden. Binnen een minuut na de beslissing weet een grote groep mensen al dat de wedstrijd afgelast is. Dat is het voordeel van social media. Wel vraagt de columnist zich af hoe een groep oudere mensen, die verstoken is gebleven van een PC of een moderne mobiele telefoon, aan de weet komt dat het niet doorgaat. Tot dit seizoen kwam het namelijk op onze teletekstpagina op Omrop Fryslan te staan. Ook hangt er al jaren geen mededeling meer in de publicatiekast dat het is afgelast. En in een verder verleden sprak Piet de Vries, de toenmalige wedstrijdsecretaris, het antwoordapparaat in van het telefoonnummer van de kantine. Mogelijk dat genoemde doelgroep nu een ritje naar het sportcomplex heeft gemaakt en onverrichter zake weer huiswaarts keert.

Tot slot
Zowaar toch weer de column kunnen vullen. Dit biedt volop perspectief voor de daaropvolgende week. Dezelfde dag, dezelfde tijd.

Tot de volgende week.