St.-Anna vergeet om drie punten mee te nemen

2 februari 2015 19:00

Ach, iedereen vergeet wel eens iets. Herken je dat? Dat je na de wekelijkse boodschappen thuis komt en iets vergeten bent? Dan ga je nog even terug naar de winkel. Nu even naar het voetbal vertaald: helaas gaat deze vlieger niet op bij het behalen van de punten. St.-Anna vergat namelijk om zondag 1 februari jl. drie punten mee te nemen uit Groningen. Het behaalde punt tegen Velocitas kon moeiteloos in het dashboardkastje van de auto weggestopt worden.

St.-Anna startte in de volgende opstelling: Jouke Bosje; Frans Buurstra, Geert Scheer, Jesse Offringa, Johan Dijkstra; Waling Westra, Harmen Visser,Theo Valk; Timo Bijma, Pieter Jan Plat en Klaas Jan Bijlsma (67. Gerrit Strikwerda).

Na de aftrap werd al snel duidelijk dat St.-Anna het betere van het spel had. De thuisclub had vooral in de eerste helft niets te vertellen. De enige gevaarlijke voetballer was de Groninger spelverdeler. Hij kon er echter niet voor zorgen dat de Groningers ook maar één kans kreeg in de eerste helft.

Nou, St.-Anna kreeg die kansen wel! Liefst vijf zeer grote kansen, maar helaas scoorden Pieter Jan Plat, Timo Bijma, Theo Valk en Waling Westra niet. Dat is toch het gehele seizoen al het manco van de Bildtkers: scoren. Goed gevoetbald wordt er wel met regelmaat, bijvoorbeeld in de eerste helft tegen Velocitas, maar om dit goede spel in doelpunten om te zetten is weer een geheel andere discipline.

Het veldoverwicht leverde naast de genoemde vijf kansen ook genoeg mogelijkheden op, maar geen van allen werd gepromoveerd tot achtereenvolgens een kans en doelpunt. Hierdoor bestaat aldoor de kans dat als je zelf niet scoort, de tegenstander dat wel voor je doet, maar dan niet in eigen doel… Gelukkig voor St.-Anna gebeurde dit niet. De verdediging was bovendien zeer solide. Ruststand: 0-0.

Na de rust was St.-Anna weliswaar wederom de betere ploeg, maar het verschil met de eerste helft was dat Velocitas iets beter uit de kleedkamer kwam. Maar de kansen waren op een gehavende vuurwerkhand te tellen. Twee om precies te zijn, maar tot een doelpunt leidde dit niet.

St.-Anna kreeg in de tweede helft opnieuw een aantal kansen waarvan drie grote. Verder keurde scheidsrechter Pals een doelpunt van Peter Jan af, omdat hij geduwd zou hebben. Verwondering alom in en buiten het veld, maar de scheidsrechter stond er dichtbij; dus die zal het wel goed gezien hebben.

Hoe dan ook: gescoord werd er niet in Groningen waardoor beiden aan het duel een punt overhielden. Zoals in de inleiding beschreven kreeg St.-Anna twee punten te weinig en de sfeer na afloop in de kleedkamer was allesbehalve opgetogen. Iedereen was er namelijk van doordrongen dat St.-Anna de kans(en) heeft laten liggen om de volle winst binnen te halen. Bovenstaand wedstrijdverslag vormt het betoog.

De volgende tegenstander is Heerenveen. Deze club komt zondag 8 februari a.s. op bezoek op sportcomplex ‘De Waaie’. Tot dan!