Klien Sjiet (64): Profamateurclub, toernooien Menaldumadeel, vroom en azijn

2 februari 2015 19:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 5.

Profamateurclub
Uit een welingelichte bron hoort de club op maandag dat de bekerwedstrijd tegen Actief verplaatst is. Die welingelichte bron is natuurlijk Jordy Miedema, want die heeft dergelijke dingen altijd bij het juiste eind. Maar vertel verder over die verplaatsing, als je wilt. In plaats van op zondag 15 februari a.s. mag het eerste elftal op donderdag 19 februari a.s. helemaal naar Eelde om te spelen. De laatste jaren vergeet de KNVB regelmatig dat amateurclubs ook daadwerkelijk amateurclubs zijn; aan spelers betalende amateurclubs daargelaten. Hoe bedenk je het… De spelers en staf dienen eerder vrij te nemen om in de middag nog te vertrekken en tegen middernacht weer thuis te komen en bij een gelijkspel zelfs nog later. Maar gedwee gaat onze club er heen. Wat moeten we anders?

Toernooien Menaldumadeel
Het lijkt wel alsof iedere voetbalclub uit de gemeente Menaldumadeel een toernooi voor seniorenelftallen organiseert. Traditioneel is inmiddels de Midsimmercup in Dronrijp waaraan St.-Anna steevast meedoet. Ook het toernooi van SC Berlikum is al een paar keer bezocht door het eerste. Op dinsdag komt er een uitnodiging binnen voor een toernooi bij SSS ’68 en op woensdag floept er in de mailbox een uitnodiging voor een toernooi bij Foarút binnen.

Vroom
Ook een uitnodiging van Foarút dus. Deze club organiseert het ‘Koningsnachttoernooi’; dus de nacht voorafgaande aan Koningsdag. Maar o jee, dan is het zondag… En in de uitnodiging staat dat er niet op die zondag gevoetbald kan worden. Schrijf ik ‘kan’? Vervang dat woord gerust maar door ‘mag’. In de mail schrijft de organisatie namelijk dat er in de notulen staat dat er op zondag niet gevoetbald mag worden. Respecteer dat, jongen, respecteer dat nou. Ja, rustig maar. Laat ik vooropstellen dat er niet veel clubs meer zijn die een zondagvoetbalverbod hebben, maar zal ik jullie eens iets vertellen? Foarút is in 1930 als zondagclub opgericht en in 1963 overgegaan op het zaterdagvoetbal. En als je dus hoort wat er in de statuten staat dan ben je dus niet overgegaan van een zondag- naar een zaterdagclub, maar van een zondagclub naar een christelijke club. Het woord ‘vroom’ cakewalkt in het hoofd vanwege het hoofdschudden. Goh, wat een opwinding… Je lijkt cabaretier Hans Lebbis wel. Ja, ik realiseer mij dat we waarschijnlijk nu niet meer welkom zijn op het toernooi… Geen probleem, toch? Uitnodigingen volop, nietwaar?

Oase
Trainden Vrouwen de week daarvoor en ook op maandagavond in de sportschool, op dinsdagavond is de eerste selectie in de sportschool aanwezig. Op de app verschijnen allerlei filmpjes en daaruit is goed op te maken dat het zware oefeningen zijn die de selectie ondergaat. Prachtig om de spelers middels deze filmpjes bezig te zien, terwijl je zelf thuis op de luie stoel zit. Ja, jongens, dan is het trainingsveld op dat moment toch wel een oase, of heb ik dat mis?

Geen training
Vanwege de door de weerselementen aangetaste voetbal- en trainingsvelden kan er werkelijk nergens getraind worden. In St.-Anna kan het niet, maar ook op de kunstgrasvelden in de nabije omtrek mogen de velden niet betreden worden als gevolg van de sneeuw en ijs. Dit betekent voor de eerste selectie dat er die vrijdagavond niet getraind kan worden.

Aula
De eerste competitiewedstrijd van onze club in 2015 is een feit. In Groningen speelt het eerste met 0-0 gelijk tegen Velocitas 1897. De kou in Groningen valt eigenlijk wel mee; tenminste voor mij, maar ik ben per slot van rekening ook in militaire dienst geweest… Zoals gewoonlijk is de sfeer bij de Groninger club te vergelijken met die van een verlaten aula. Er zijn zoveel clubs in Groningen waardoor er bij iedere club in de Martinistad nauwelijks thuispubliek langs de kant staat. Wie er wel staat is een oud St.-Annabuurtster. Ik word op mijn schouder getikt en herken Arjen Miedema. Een vrolijk weerzien volgt. Tot en met begin negentig heeft Arjen bij onze club gevoetbald waarvan de laatste seizoenen als speler van de eerste selectie. Ieder jaar komt hij overigens nog trouw opzetten als het kermis in St.-Anna is.

Azijn
Bij vlagen een pittige column deze week, jongeman… Heb je onder het schrijven hiervan een fles azijn opgedronken, of zo? Nee, maar soms is er gewoon aanleiding om even je gal te spuwen. En mogelijk zat dát in het flesje. Maar goed, zolang ik in mijn column niet met een voetbalschoen richting de lezer gooi, is er niets aan de voet.

Tot de volgende week.