Klien Sjiet (65): Echy, Langeleegte van Friesland en quiz

9 februari 2015 18:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 6.

Echy
In plaats van te trainen op dinsdagavond, speelt het eerste elftal een oefenwedstrijd in en tegen Dronrijp. Het is behoorlijk koud aldaar, zodat ik niet meer weet of de grensrechter mij nu wel of niet koud laat. Dit boefje van Dronrijp vlagt namelijk te pas en onpas. “Sou hij wel wete dat dut ’n oefenwedstriid is en dat ’t echt niet om ’t echy gaat?”, vraag ik mij ijskoud af. Zal ik hem op het schouder tikken en vertellen dat dit maar een oefenwedstrijd Is? Ik besluit om het toch maar niet te doen. Ik laat hem maar enthousiast doorgaan met het voortdurend omhoog steken van de vlag.

Langeleegte van Friesland
Toevallig of niet: vorige week had ik het over de club Foarút en deze week hebben we even een kort praatje over de andere bespeler van de ‘Langeleegte’ van Friesland. Dronrijp heeft een behoorlijk kleine kantine; een soort van noodlokaaltje. Dat doet mij terugdenken aan de periode waarin onze eigen kantine net was afgebrand waardoor we een noodkantine hadden staan. Inderdaad, die zag er ongeveer net zo uit als die van Dronrijp, al was die van ons een paar maatjes groter. Een paar maanden na de brand moest het vierde naar Dronrijp te voetballen. Aldaar houdt Rudy Fopma een Rypster staande, knikt met zijn hoofd richting de kantine en zegt vervolgens de legendarische woorden: “Wat nou! Hewwe jim ok brând had?” Maar verhip, dinsdagavond blijkt dat het ‘Rypster lokaaltje’ uitbreiding krijgt; de club is druk bezig met de aanbouw. Eindelijk. Een goed initiatief. Want zo klein zoals het nu is, kan echt niet meer in deze tijd.

Quiz
Werkelijk nergens kan er getraind worden op vrijdagavond. Na ampel beraad… Mooi woord: ampel… Vinden jullie ook niet? Daarom noem ik het woord nog eens: na ampel beraad wordt besloten om op deze avond in de kantine een quiz te houden met de eerste selectie. Klaas Jan Bijlsma heeft nog een Amstelquiz liggen en de columnist bedenkt ijlings nog eens vijftien vragen over de club en het eerste elftal. Ik kom uit een familie die nooit fel en fanatiek is in het beleven van sport en spel, maar de laatste jaren heb ik wel gemerkt dat dit bij mij wel het geval is bij het spelen van een quiz. Deze avond ook weer. En ik laat in het midden of het iedere keer louter toeval is, maar ik eindig met mijn groepje altijd bij de bovenste twee. Deze keer eindigen we gedeeld eerste. Op de shoot-outvraag verliezen Waling Westra, Timo Bijma en ik van Rudolf Koopmans en Hans Westra. Gefeliciteerd Rudolf en Hans! Quizmaster is Klaas Jan en hij doet dat op onnavolgbare wijze. Een onwijs leuke avond dus of zoals de jeugd het tegenwoordig zegt: het was vet.

Afgelast
Zaterdag en zondag kan er niet op ons sportcomplex gevoetbald worden. Afgelast. Voor de winterstop was dat wel anders. Ik kan het mij niet herinneren dat het eerste deel van de competitie zo’n soepel verloop heeft gehad. Er is vanaf september nauwelijks een wedstrijd afgelast. Uniek. Voor het eerst sinds jaren hoefde ons vlaggenschip bijvoorbeeld geen wedstrijden in te halen. De weersomstandigheden waren ons dus zeer goed gezind. Maar nu ligt het geheel anders, want na de winterstop is er nog niet in St.-Anna gevoetbald.

Kunstgras
En dan krijgt de club deze week ook nog eens een mail van de KNVB waarin vermeld staat dat vanaf dit weekend de clubs verplicht worden gesteld om uit te wijken naar kunstgrasveld bij afgelasting van het hoofdveld. Uiteraard geldt dit voor clubs die over kunstgrasveld beschikken. En wie zijn er dan in het nadeel? Juist, de clubs die geen kunstgrasveld hebben. Dan krijg je te maken met competitievervalsing. Er is maar een klein aantal clubs in de competitie van het eerste zonder kunstgras. Dan is de kans aanzienlijk dat deze clubs drie of zelfs op een gegeven moment meer wedstrijden achterlopen ten opzichte van de andere clubs. Kunnen we daar niets aan veranderen? Nee, daar kunnen we niets aan veranderen. Echt niet? Jawel, als de wiedeweerga kunstgras in ‘De Waaie’ neerleggen!

Tot de volgende week.