St.-Anna wint op Valentijnsdag de thuiswedstrijd tegen MKV’29 met 3-2

16 februari 2015 11:15

Voor zaterdagavond 14 februari stond de thuiswedstrijd tegen MKV’29 op het programma. Sedert 1972 werden 47 wedstrijden tegen deze opponent gespeeld, waarvan 16 werden gewonnen, 9 wedstrijden werden gelijkgespeeld en 22 ontmoetingen gingen verloren, doelsaldo 60 doelpunten voor en 71 tegen. De eerste thuiswedstrijd vond plaats op 15 oktober 1972. Door een doelpunt van Dirk Jan Keizer sr. won St.-Anna destijds met 1-0.

Tekst: Willem Hiemstra

St.-Anna speelde in de volgende opstelling: in het doel Jouke Bosje en verder Frans Buurstra, Geert Scheer, Jesse Offringa, aanvoeder Waling Westra,Timo Bijma, Theo Valk, Pieter Jan Plat, Harmen Visser, Klaas Jan Bijlsma en Johan Dijkstra.  Scheidsrechter was de heer Gerbrandy uit Groningen.

De aftrap was voor MKV’29, maar St.-Anna nam daarna het heft in handen. Het spel  van beide teams was voor de rust niet om van naar huis te schrijven en de keepers kregen weinig werk te verrichten. Zoals gezegd, een fel spelend St.-Anna was de bovenliggende partij,  kreeg wel diverse corners en vrije trappen te nemen, maar dat leverde voorlopig nog niet het beoogde resultaat op. Wel was er na een kwartier spelen de eerste gele kaart en Klaas Jan Bijlsma kreeg deze voorgeschoteld.

In de dertigste minuut de trieste afgang van doelman Raymond Rosema van de gasten, die na een botsing met een speler van St.-Anna, per brancard het speelveld moest verlaten. Het oponthoud leverde een zestal blessureminuten op en St.-Anna profiteerde hier optimaal van. Eerst kopte Frans Buurstra fraai uit een corner van Theo Valk de 1-0 in de touwen en een paar minuten later scoorde Timo Bijma uit een voorzet van Klaas Jan Bijlsma 2-0 en dit werd tevens de ruststand.

Opgemerkt kan nog worden dat doelman Jouke Bosje van de thuisclub voor de pauze geen enkel schot te verwerken kreeg. Na de rust een onherkenbaar MKV’29. St.-Anna, met Sytze Jorrit Jorritsma in de ploeg voor Theo Valk, werd enorm onder druk gezet en kwam nauwelijks meer uit de verdediging.

Acht minuten na rust moest doelman Bosje voor het eerst in de wedstrijd in actie komen bij een afstandsschot. De wedstrijd kreeg een grimmiger karakter en scheidsrechter Gerbrandy moest binnen enkele minuten een paar keer geel  trekken. Voor Koen Manson van de bezoekers was het voor de tweede keer geel en hij mocht het speelveld verlaten en MKV’ 29 moest met tien spelers verder.

Zij bleven de veel betere ploeg, maar er moest een strafschop aan te pas komen om een doelpunt te scoren. Geert Scheer beging in het strafschopgebied een overtreding, hij kreeg hiervoor de gele kaart, en de toegekende penalty werd daarna feilloos ingeschoten , 1-2.

In de zeventigste minuut kwam Guylian Kick in het veld voor Harmen Visser. Nadat Frans Buurstra met een kopbal de lat raakte en Waling Westra voorlangs schoot, was het in de tachtigste minuut Pieter Jan Plat, die uit een voorzet van uitblinker Klaas Jan Bijlsma, 3-1 in kopte een daarmee doelpuntnr.1464 aller tijden voor St.-Anna in de KNVB scoorde.

De strijd leek gestreden, maar MKV’29 dacht daar heel anders over.  Dit team bleef in het offensief en kreeg ook nog wel enkele kansen. Vijf minuten voor tijd moest ook Klaas Jan Bijlsma met zijn tweede gele kaart het veld verlaten en een minuut later mocht Joris Kolkman nog even opdraven als vervanger voor Timo Bijma. De gasten kregen in blessuretijd wederom een strafschop toegekend en Leander Heeger wist hier wel raad mee. Eindstand 3-2.