St.-Anna onnodig uit de beker

20 februari 2015 10:45

Voor de derde knock-outronde moest St.-Anna op donderdagavond 19 februari jl. afreizen naar Eelde om daar tegen Actief te spelen. Deze club speelt in de andere Noordelijke tweede klasse.

Vooral in de eerste helft was St.-Anna heer en meester. Het team van trainer Arnold Haanstra stuurde de tegenstander regelmatig van het kastje naar de muur. Met zeer goed combinatiespel, gepaard gaande met een grote dosis felheid, had Actief weinig tot niets te vertellen in de eerste helft.

Ok, maar hoe kan het dan dat St.-Anna de eerste helft met een achterstand van 1-0 afsluit? Het tegendoelpunt kwam al in de vijfde minuut tot stand, na een sneu eigen doelpunt. Dat was meteen ook de enige kans op een doelpunt voor de thuisclub. Daarentegen hadden de gasten genoeg kansen, maar helaas werden deze kansen niet verzilverd waardoor de ruststand derhalve 1-0 was.

Na de rust kwam Actief beter in het spel. Dat was met name in het eerste kwartier te merken. Maar daarna nam St.-Anna langzaam maar zeker het heft weer in handen en fraaie combinaties volgden elkaar regelmatig op. Weliswaar was het niveau niet zo hoog als in de eerste helft, maar toch bleef St.-Anna dus de bovenliggende partij.

Het verschil met de tweede helft was echter dat Actief nu wel mogelijkheden kreeg om de score uit te breiden, maar ook de gasten kregen deze, maar beide teams wisten dit niet om te zetten in doelpunten.

In de 62ste minuut een belangrijk moment: een speler van de thuisclub kreeg zijn tweede gele kaart. Tegen tien man zette St.-Anna nog veel meer druk op de tegenstander, maar het lukte maar niet om de gelijkmaker tegen de touwen te schieten.

Omdat St.-Anna steeds meer druk naar voren zette, waren er niet veel spelers meer achterin waardoor Actief gokte op pijlsnelle tegenaanvallen die levensgevaarlijk bleken. Maar deels door falen van de spitsen en deels door goed verdedigend werk van de overgebleven verdedigers en keeper wist de thuisclub niet te scoren evenals de Bildtkers trouwens waardoor de eindstand 1-0 werd.

Een onnodige bekernederlaag voor St.-Anna en een gemiste kans om bij de laatste zestien te komen. St.-Anna was veel beter dan Actief, maar vergat, zoals vaker, te scoren. Maar dat St.-Anna wel degelijk kan scoren, bleek vorige week zaterdagavond, want toen werd er driemaal gescoord. Het kan dus wel zeker!

Maar het vertoonde spel geeft in ieder geval heel veel vertrouwen voor de competitiewedstrijd op zondag 22 februari a.s. in Drachten tegen ONB.