Klien Sjiet (71): Wie is Klaas Huisman?, oproep bestemming oude kleding en verlegen

23 maart 2015 18:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 12.

Wie is Klaas Huisman?
Wie is Klaas Huisman? Kan iemand mij dat vertellen? Ik ken die man in ieder geval niet; nooit van gehoord ook. En of hij ooit bij onze club op bezoek is geweest, betwijfel ik ten zeerste. Op de site tweenul.nl voorspelt hij de uitslag van de wedstrijd LAC Frisia 1883 tegen St.-Anna. Dat hij ons op verlies zet, is nog daar aan toe, maar hij schrijft daarnaast het volgende: “Het nietige St.-Annaparochie”. Voor de volledigheid: ‘nietig’ betekent ‘klein’. Een andere betekenis is ‘onbelangrijk’. Voordat ik in een lachbui schiet, wil ik die Klaas Huisman, waarschijnlijk inwoner van ‘De Efteling’ heel ver ginds in den lande, even laten weten dat we een fraaie en grote kantine hebben en dat is geen overbodige luxe, want St.-Anna is een behoorlijk grote club met meer dan dertig teams. Kom maar eens langs voor een bakje koffie. Je (ik mag wel ‘je’ zeggen, toch?) zal met alle egards behandeld worden.

Oproep!
Het gaat te ver om het een klerenzooi te noemen, maar onze club zit in zijn maag met de oude clubkleding. In oktober heeft ieder lid immers nieuwe kleding gekregen waardoor het oude overbodig werd. Hierbij een oproep aan jullie, de lezers, of jullie voor de oude kleding een goede bestemming weten. De enige voorwaarde is dat de kleding naar het buitenland dient te verdwijnen. Hebben jullie suggesties, mail dit dan naar [email protected]. Graag zelfs.

Zaterdag
Het is zaterdagochtend weer druk op het sportcomplex. Scheidsrechters komen, gaan weer of komen helemaal niet. Maar getuigt van grote klasse dat alle wedstrijden desondanks allemaal worden gespeeld. Jelke de Jager neemt teamfoto’s, ik neem nog maar een kop koffie, krijg verhalen te horen over een leider van een Franeker F-pupillenteam die het echt te bont maakt en de scheidsrechter voor de wedstrijd van Vrouwen 1 meldt zich nog af, maar na wat heen en weer geschuif, komt er ook weer een arbiter voor Vrouwen 1. Klassewerk!

Verlegen
Het eerste speelt zondagmiddag in Leeuwarden tegen LAC Frisia 1883. En de columnist voelt daar een vlaag van verlegenheid over zich neerdalen. Dat komt door het inleidend stukje in het programmablad over de club en het Bildt. Ik heb nooit onder dijken en slik geschoven dat ik naast voetballiefhebber ook zeer fanatiek ben als het gaat om het Bildt en het Bildts. Ja, dat weten we wel, maar wat staat er nu precies in het programmaboekje? Oké, ik wist niet dat jullie haast hebben. Ik haal er twee paar stukjes uit. “Wat ons betreft blijft St.-Anna ook in de 2de klasse, want St.-Annaparochie is altijd een plezierige ploeg om tegen te spelen.” Zo die kunnen wij in onze zak steken. Dan nog even een stukje over het Bildt: “St.-Anna, welkom op ‘De Magere Weide’ in Luwt. Dat is Bildtkers (vooruit, dit foutje sien wy deur de fingers, want ‘Bildtkers’ moet ‘Bildts’ zijn) voor Leeuwarden. Ze hebben daar een eigen taal en die is voor iedereen (Fries en Hollander) te volgen.” Einde citaat. Heb ik dat ook niet altijd al gezegd!? Juist!

Tot de volgende week.