Klien Sjiet (72): Warme grond, kunststukken en de opmars van het vierde

29 maart 2015 15:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 13.

Warme grond
Hè, jammer nou, trainer Johan Groote… Waarom doe je nu zo? In de Leeuwarder Courant van maandag doe jij een uitlating die de kooitjetipelplank behoorlijk misslaat; het riekt zelfs naar arrogantie, Johan. Nee wacht, pedant is beter. Het leek vorige week zondag alsof je je verheven voelde boven de boeren van het Bildt. En dan in de krant zeggen dat de keeper van LAC Frisia 1883 niets te doen heeft gehad tegen St.-Anna en dat het beter zou zijn geweest dat hij twee jassen aan zou hebben gehad. Omdat hij anders koud zou zijn geworden. Kom nou, Johan, want dit is helemaal niet waar en dan weet jij zelf ook wel. Maar waarom doe je het dan, Johan? Dit was zo denigrerend. Wordt het niet weer eens tijd om met beide benen op de grond te komen staan? Het weer wordt weer beter en daardoor de grond warmer. En zeg, Johan, wees ook eens warmer tegenover andere mensen. Negeer ze niet, maar toon eens belangstelling; ook al komen ze niet uit de stad, maar van het platteland. En plat is het Bildt zeker. Dank je, Johan.

Afscheid
Het komt niet vaak meer voor: vrijwilligers die een lange tijd deel uitmaken van het betsuur. Op de jaarvergadering van de kaatsvereniging wordt er op maandagavond afscheid genomen van twee bestuursleden die een lange staat van dienst hebben. Ik ben er bij, want bij zo’n afscheid horen veel aanwezigen te zijn. Helaas is de opkomst van de leden ronduit teleurstellend. Dirk Keizer sr. neemt na maar liefst 21 jaar afscheid als bestuurslid. Door omstandigheden kan hij deze avond niet aanwezig zijn. Menno Hoekstra komt aardig in de buurt wat betreft het aantal dienstjaren: zeventien seizoenen. Beide mannen worden lid van verdienste. Geen erelid? Nee, het blijkt dat het bestuur het erelidmaatschap een aantal jaren geleden heeft afgeschaft. Maar een erelidmaatschap had het duo, ook grote voetballiefhebbers, zeker niet misstaan.

Kunststukken
Sjoukje Schouten heeft prachtige Paasstukjes gemaakt en deze kunststukken staan in de kantine op de tafels en in de bestuurskamer staat zelfs een hele grote schaal. Klassewerk! Bedankt, Sjoukje. Hierdoor zijn we nu al in de Paasstemming.

Zaterdag in een notendop
Vroeg op zaterdagochtend schijnt de zon nog gezellig, maar het wordt steeds grauwer. Verder komen er helaas weer twee scheidsrechters niet opdagen, drie wedstrijden zijn afgelast vanwege te weinig spelers bij één van de teams, de F6 van onze club wordt teruggetrokken, De A-junioren scoren in vijf minuten driemaal, helaas verliest Vrouwen 2 wederom na nota bene met 2-0 te hebben voorgestaan en de sleutelbos van de kantine is verdwenen, maar naderhand toch weer niet.

Opmars van het vierde
Raymond Broersma geeft maandagavond in de groepsapp van Zondag 4, weliswaar gekscherend, aan dat hij verwacht had dat de columnist de prestatie van het vierde wel even in zijn column zou noemen. Per slot van rekening werd de koploper die zondag verslagen. Hij heeft gelijk. Het vierde is na de winterstop namelijk ontketend. Stond het team bij het ingaan van de winterstop samen met het derde onderaan, na de winterstop zijn alle wedstrijden in winst omgezet. Het vierde is aan een heuse opmars begonnen. Op zondag wordt in Leeuwarden met 2-4 van Flamengo gewonnen. Door dit resultaat staat het team van de leiders Menno Hoekstra en Roelof van der Veen veilig in de middenmoot en wordt er zelfs omhoog gekeken naar de subtop.

Zondag 1 afgelast
De thuiswedstrijd van het eerste wordt afgelast vanwege de slechte gesteldheid van het veld. De overige wedstrijden in onze klasse vinden wel doorgang, maar ja, die hebben ook allemaal de beschikking over een kunstgrasveld… Daarover kunnen wij tot nu toe alleen nog dromen. Dit betekent echter wel dat we weer een wedstrijd minder hebben gespeeld dan de meeste tegenstanders. Maar goed, nu de wedstrijd is afgelast, kan deze column ook eerder geplaatst worden, want er gebeurt verder niets meer in deze week bij onze club.

Tot de volgende week.