Klien Sjiet (73): Onlogische zin, Met Bildtse Groetnis en bowlen

5 april 2015 15:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 14.

Onlogische zin
Na wederom een reorganisatie en een tandartsbezoek te hebben overleefd, kan de columnist zich vanaf woensdag weer uitsluitend richten op de ontwikkelingen bij de voetbalclub. Goh, enig gevoel voor dramatiek kan mij niet ontzegd worden als ik de vorige zin teruglees, maar dat doet er nu niet toe. De column gaat immers altijd om het plaatselijke voetbal en wat er zoal in de afgelopen week bij de club is gebeurd. Bijvoorbeeld de vooruitblik naar de onvervalste derby die er uiteindelijk toch niet komt. Is St.-Jacob misschien bang geworden omdat St.-Anna 4 na de winterstop alles heeft gewonnen? Uit navraag blijkt dat St.-Jabuurtsters nooit bang zijn voor de hoofddorpelingen. Er is op zaterdagavond een dartstoernooi in St.-Jacob waardoor er de volgende dag niet genoeg spelers zijn. Inderdaad, ik vind het ook een onlogische zin; die zin klopt eigenlijk niet, maar het is wel de waarheid. Ja, lees die zin nog maar eens.

Met Bildtse Groetnis
Is het jullie nog opgevallen? Mij wel namelijk. Het herkenningteken richting Berlikum dat aangeeft dat je onze gemeente verlaat is voor mij al maanden een ergernis. Hoezo? Welnu, het is al een hele tijd dermate vuil dat de tekst ‘Met Bildtse Groetnis’ niet meer te lezen valt. In plaats daarvan was de ruimte helemaal groen geworden van de aanslag. Wat zeg je? Ja, natuurlijk had de gemeente dit allang moeten schoonmaken. Dat gebeurde dus maar niet, zodat ik zelf maar even een mail naar de gemeente heb gestuurd en verdomd: woensdagmiddag blijkt het te zijn schoongemaakt. De tekst is weer te lezen. En dan volgt automatisch de volgende mijmering: was de gemeente ook maar zo snel met het kunstgrasveld….

Bowlen
Natuurlijk heb ik last van de rug en ik vind niets aan bowlen, maar om nu te insinueren dat ik het één als excuus gebruik om het andere niet te hoeven doen, gaat een rug te ver. Complete nonsens. Als ik fit zou zijn geweest, dan had ik mij echt wel aangepast door mee te gaan bowlen. Maar jullie mogen best van mij weten dat pijnlijke rug mij aan de andere kant niet slecht uitkomt. Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer. En uiteraard ben ik blij dat ik niet van die vieze bowlingschoenen aan hoef, die veel onbekende personen voor mij aan hebben gehad en waarbij de (oude) zweetresten nog als souvenir zijn blijven hangen. Maar goed, de spelers van de eerste selectie laten zien dat ze met de bowlingballen beter weten te scoren dan op het veld, zodat de ene na de ander strike volgt. Zo te zien vermaakt iedereen zich opperbest. Maar ineens overdenk ik het volgende: professionele bowlers kunnen toch nooit een kegel missen als ze iedere dag oefenen? Toch?

Notendop
Aan het begin van de ochtend is er een heel klein buitje, er worden voetbalschoenen gebracht voor het AZC, alle ingeroosterde scheidsrechters zijn er, Jelke de Jager neemt weer teamfoto’s, de wedstrijdballen zijn onvindbaar, er staat een nieuwe kantinevrijwilliger achter de bar, de zon laat zich schuchter zien en de meeste teams van onze club verliezen niet.

Broodnodig
Paaszondag is het heerlijk voetbalweer. Jammer dat daarom alleen Zondag 3 in actie komt. In reserveklassen kom je niet vaak tegen dat een wedstrijd doelpuntloos wordt afgesloten. Een uitzondering hierop vormt de thuiswedstrijd van het derde tegen DTD 3.Hoewel beide teams genoeg kansen krijgen, wordt geen daarvan gepromoveerd tot een doelpunt. Het meest vervelend is dat voor St.-Anna 3, want dit team is hekkensluiter en heeft de punten dus broodnodig om na dit seizoen niet af te zakken naar een lagere klasse.

Tot de volgende week.