St.-Anna verliest thuis van Wolvega

18 april 2015 13:30

St.-Anna heeft nog een paar overwinningen nodig om rechtstreekse degradatie te ontlopen. Van de acht gespeelde wedstrijden na de winterstop zijn er vijf in een gelijkspel geƫindigd. Dan doe je wel goed mee, maar haal je te weinig punten.

Tekst: Piet J. Keizer

De komende twee wedstrijden zouden dus gewonnen moeten worden. Afgelopen donderdag moest St.-Anna thuis inhalen tegen Wolvega. Zij hebben nog belang bij de 3de periode. Opstelling: Jouke Bosje; Joris Kolkman, Geert Scheer, Jesse Offringa, Johan Dijkstra (82. Erwin Riemersma); Theo Valk, Sytze-Jorrit Jorritsma, Gerrit Strikwerda; Timo Bijma (46. (60. Harmen Visser), Klaas Jan Bijlsma en Pieter Jan Plat (82. Etienne Kick).

Het begin van de wedstrijd was voor St.-Anna. In de 1ste minuut al een goede voorzet van Klaas Jan, maar die kwam niet bij een St.-Anna-speler. In de 3de minuut kon Timo Bijma alleen op de keeper afgaan, maar wist deze niet te passeren.

In plaats van 1-0 voor kwam St.-Anna vier minuten later met 0-1 achter. Na balverlies op het middenveld kon op rechts Wolvega speler Oosterling vrije doorgang krijgen. Zijn harde schot was doelman Jouke Bosje te machtig. In de 10de minuut kon Theo Valk even buiten het strafschop gebied aanleggen voor een schot, maar deze verdween ver naast het doel.

Wolvega was de beter combinerende ploeg. St.-Anna moest het meer hebben van lange ballen naar voren. Vooral bij balverlies van St.-Anna was Wolvega levensgevaarlijk. Zo ook in de 15de minuut. Na een prima combinatie sneed men door de St.-Anna-verdediging en de voorzet van links kon door de geheel vrijgelaten Robin Wagenaar simpel ingetikt worden.

Een grote nederlaag leek er aan te komen op dat moment. Door goed verdedigend werk van vooral Jesse Offringa kregen we tot de rust geen doelpunten meer tegen. In de 45ste minuut was het St.-Anna dat nog een keer scoorde. Theo Valk kreeg de bal door het midden op maat aangespeeld, kon alleen doorgaan en schoot de bal in de verre hoek. Ondanks dat de grensrechter voor buitenspel vlagde, keurde scheidsrechter Rozendal het doelpunt goed.

In de 2de helft met Harmen Visser voor Timo Bijma zat St.-Anna er direct bovenop. Men wilde zo snel mogelijk scoren en dat lukte bijna in de 47ste minuut: Sytze-Jorrit Jorritsma raakte toen de paal. Door het felle storen van St.-Anna drukte men zowaar Wolvega in de verdediging. St.-Anna kreeg kansen. Zo ging in de 56ste minuut een schot van Sytze-Jorrit over het doel.

Ook hierna nogal wat kansen, maar steeds stond de prima doelman van Wolvega op de goede plek. Een viertal harde schoten wist hij uit zijn doel te ranselen. Wolvega loerde veelal op de counter, maar de 1-3 was niet uit een counter. In de 71ste minuut wilde Joris Kolkman als rechtsback een man uitspelen maar dat mislukte faliekant waardoor de Wolvega-speler vrij kon doorgaan. Zijn voorzet op maat kon onhoudbaar ingetikt worden.

De wedstrijd was gespeeld ondanks dat St.-Anna nog een aantal kansen kreeg. Zo werd een hard schot weer door de keeper gekeerd en kopte Theo Valk in de 85ste minuut over het doel.

Eén minuut voor tijd maakte Wolvega er na een snelle uitval nog 1-4 van en één minuut later mocht Theo Valk na een handsbal vanaf 11 meter de 2-4 op het scorebord brengen. De betere ploeg had uiteindelijk toch gewonnen.