Vrouwen 1 verliest onnodig eerste wedstrijd in nacompetitie met 2 – 1

11 mei 2015 17:15

Zaterdag 9 mei mocht St.-Anna VR1 aan het (verdiende) toetje van het seizoen beginnen: nacompetitie voor een plek in de eerste klasse.

De Weide VR1 uit Hoogeveen is in deze eerste ronde van de nacompetitie de tegenstander. Evenals St.-Anna eindigde deze ploeg op een vierde plaats in de competitie. Het team scoorde het meest van alle teams in de 2e klasse C: 66 keer. Vooraf was dan ook de verwachting dat de kracht van De Weide in de voorhoede lag.

Met een selectie van 13 dames vertrok St.-Anna richting Hoogeveen in door het bestuur beschikbaar gestelde busjes (dank!). Er waren deze middag, naast een officiële KNVB-scheidsrechter, eveneens KNVB-grensrechters aangesteld, zodat Henk Lijzenga voor de verandering naast trainers Sido Postma en Marten Dijkstra mocht plaatsnemen.

St.-Anna begon goed aan de wedstrijd door De Weide meteen onder druk te zetten. De wind die dwars over het veld stond, maakte goed voetbal soms lastig. Het draaide bij De Weide inderdaad vooral om een drietal speelsters voorin, maar de verdediging van St.-Anna had hen prima onder controle. Ook voorin was St.-Anna de betere, maar dit leidde niet tot doelpunten. Miranda Blauw raakte de lat, en Femke Reitsma wist de rebound niet binnen te werken. De Weide creëerde vrijwel geen kansen, maar ging toch met een voorsprong rusten doordat een ogenschijnlijk houdbare bal binnenrolde. Een tegenvaller voor St.-Anna.

Na rust leek St.-Anna meteen de 1 – 1 te maken door een prachtig schot van Berber Braaksma. Via de binnenkant van de paal en de lat spatte de bal het veld weer in. De scheidsrechter floot voor een doelpunt, maar hij bleek in verwarring gebracht te zijn door zijn grensrechter. Die had echter niet gevlagd. Het bleef derhalve 1 – 0. St.-Anna wist toch de meer dan verdiende gelijkmaker te maken, doordat een corner van Olga Kolkman door de keepster in eigen doel gewerkt werd. St.-Anna voelde dat het moest doordrukken: dit team was vandaag zeker te verslaan. Het doelpunt viel echter aan de andere kant. Een snelle uitval van De Weide leek op niets uit te lopen, maar doordat de keepster uit haar goal kwam, kon de spits de bal in het lege doel schieten. De eindstand werd hiermee bepaald op 2 – 1.

St.-Anna heeft dus iets goed te maken in de return. Het moet met twee doelpunten verschil winnen om door te gaan naar de tweede ronde in de nacompetitie. Dit moet gaan gebeuren op zaterdag 16 mei om 14.30 uur op De Waaie. Zie de aankondiging elders op deze site.