GRASduinen (3): Van de keiharde Bildtse grond

19 juli 2015 10:45

In deze zomerserie wordt de aanleg van het kunstgrasveld gevolgd. Dit aan de hand van tekst en veel foto’s.

Maandag 13 juli 2015: lichtmasten
Op maandagavond staat de colonne de zaak te overzien. Drie lichtmasten zijn die ochtend door het bedrijf Ofi een aantal meters naar achteren verplaatst. Dus dichter bij het voormalige spoor. We weten dat er een groot stuk grond in het noordoostelijke deel van het veld keihard is, maar dat ondervindt het bedrijf inmiddels ook. De boor komt er aanvankelijk namelijk niet doorheen. Na veel zwoegen lukt het uiteindelijk. Met het verplaatsen van de drie lichtmasten is men ongeveer een dag kwijt.

Dinsdag 14 juli 2015: stuurlui
Het mooie is dat de meningen van de toeschouwers, in welke samenstelling dan ook, regelmatig sterk uiteenlopen. De één zegt bijvoorbeeld dat het niet zo maar juist zo moet, terwijl de ander aangeeft dat het juist zo moet in plaats dat het zo moet. Ja, lees die zin nog maar eens. Zoiets heeft wel iets. Juist, de bekende stuurlui. Daar is echter niets mis mee.

Dinsdag 14 juli 2015: D-veld
En wat is er op dinsdag gebeurd? De laatste modder is maandagmiddag afgevoerd. De andere drie lichtmasten worden op dinsdag verplaatst. Alleen de elektricien van genoemd bedrijf komt binnenkort nog langs om de aansluiting compleet te maken. Daarnaast wordt een begin gemaakt met het verspreiden van zand over het terrein. Daar is een aantal werkmannen mee bezig, terwijl een ander groepje bezig gaat met het frezen van het kleine trainingsveld achter de kantine. Ook daar komt namelijk kunstgras te liggen.

Woensdag 15 juli 2015: tapijt
Op woensdagochtend vroeg ben ik de enige toeschouwer op onze vaste plaats. Wat mij opvalt, is dat er veel sigarettenpeuken liggen. Mannen, dat hoeft toch niet? We krijgen een nieuw tapijt van kunstgras, maar in het masterplan staat niets over een tapijt van peuken… Op deze ochtend wordt er nog veel zand op het veld gelegd en op het kleine veldje is begonnen met het afgraven van de grond.

Donderdag 16 juli 2015: anticiperen
Er liggen putten, grote stenen voor de randen van het kunstgrasveld en tegels klaar om gebruikt te worden waarvoor ze gebruikt dienen te worden. Maar eerst moet het veld natuurlijk gereed zijn. Maar dan ligt het er maar vast. Stel dat het er niet zou liggen als je het wel meteen nodig zou hebben. Je moet altijd blijven anticiperen.

Vrijdag 17 juli 2015: stuiven
Aan het einde van de middag kan de balans opgemaakt worden van de week. Men ligt net iets voor op het schema. Zand ligt er op dit moment genoeg. Er moet die middag trouwens wel een extra activiteit uitgevoerd worden, want door de flinke wind stuift het zand op vrijdag nogal. Hierdoor maakt men het zand nat, zodat het stuiven minder wordt.

Vrijdag 17 juli 2015: schema
Wat staat er voor de nieuwe week zoal op stapel? Volgens welingelichte bronnen begint de werkweek met het aanleggen van drainage in het zand. Daarna strooit men de lavaslakken uit over het veld waarna er een doek over heen wordt gelegd. Vervolgens komen de grasmatten. Dit klinkt alsof dit zo gebeurd is, maar die indruk moet zeker niet de overhand krijgen. Er is nog flink wat te doen. Streven is evenwel dat het eerste elftal zijn eerste thuiswedstrijd op kunstgras kan afwerken. De eerste thuiswedstrijd is op 13 september a.s.

De talrijke en fraaie foto’s van Jelke de Jager zijn te bekijken op onze site onder ‘Media’ en ’Grasduinen’  of via ‘Home’ geheel aan de rechterkant onder ‘Meest recente foto’s’. Of klik hier