In memoriam: Dirk Bouma

30 juli 2015 7:30

Dirk Bouma was een jongen van elf jaar toen onze voetbalclub werd opgericht. Je kunt derhalve zeggen dat hij de tijd bewust heeft meegemaakt dat er nog geen voetbalclub in St.-Anna was. Dat konden, anno 2015, tot voor kort nog slechts twee levende oud-leden zeggen; 84 jaar na de oprichting van onze club.

Of Bouma ooit gevoetbald heeft, is de schrijver onbekend. Er is in iedere geval geen teamfoto in het archief bewaard gebleven waaruit blijkt dat hij actief voetballer is geweest.

Maar dat hij zich verdienstelijk heeft gemaakt voor onze voetbalclub staat als een paal boven water. Maar daarvoor moeten we wel heel ver teruggaan in de tijd: naar de jaren veertig en vijftig.

Het begon met de functie van hoofdredacteur van ons clubblad. Dat was in 1945. Hij bleef dit doen tot eind 1949 waarna het clubblad ter ziele ging.

Maar Bouma was niet verloren voor de voetbalclub, want hij was in die periode ook bestuurslid. Dit is de oom van oud-penningmeester Arie Bouma geweest van het seizoen 1945-1946 tot en met 1951-1952. Na dat seizoen stapte het bestuur en bloc af, omdat men zich in de steek voelde gelaten door de leden.

Bouma was algemeen bestuurslid en heeft in het bestuur gezeten met illustere namen uit de geschiedenis van onze club. Met de oprichters Sijbren de Koe, Gjalt Hoekstra en Sierd P. Tuinstra bijvoorbeeld, maar ook met erelid Fedde B. van der Feen en Piet M. van Dijk.

Het oud-bestuurslid is een lange periode uit beeld geweest, omdat hij jarenlang niet in ons dorp woonachtig was. Maar ergens aan het einde van de vorige eeuw streek Bouma weer in St.-Anna neer. Omdat met het verstrijken van de jaren echter ook zijn gezondheid afnam, besloot dochter Tineke in 2010 om haar vader naar Kampen te halen waar zij woonachtig was. Daar is de geboren St.-Annabuurtster op 26 juli jl. op 95-jarige leeftijd overleden.

Wij wensen de familie veel sterkte toe.

Bestuur vv St.-Annaparochie