GRASduinen (6): Goh, wat gebeurt er veel in een week!

9 augustus 2015 21:45

In deze zomerserie wordt de aanleg van het kunstgrasveld gevolgd. Dit aan de hand van tekst en veel foto’s.

Tribunehok
Hé, zijn ze er niet? Waar zijn de toeschouwers op maandagavond? Ah, daar zitten ze: op de kuipstoeltjes van de enige tribune in de verre omtrek die op de begane grond blijft…. Het hok annex kuipstoelen verliest trouwens een groot deel van zijn functie. Kon je vorig seizoen nog noflik op een stoeltje de wedstrijden op het hoofdveld aanschouwen, nu het veld echter opschuift en er bovendien in alle hoeken van het veld een mobiel pupillendoel wordt geplaatst, ontneemt dit de toeschouwer het zicht om op de kuipstoel de wedstrijd goed te volgen. Maar ja, het is niet anders. We kunnen moeilijk met een paar man het hok bij de vier hoeken beetpakken, omhoog tillen en ergens anders neerzetten.

Drainage
Na maandag is ook het laatste gedeelte, buiten het hoofdveld om, voorzien van drainage. Dus dat hoofdstuk kan definitief worden afgesloten; met de nadruk op sloten…

Betegelen
Nieuwsgierig begeef ik mij op woensdagochtend naar ‘De Waaie’. Of nee: ik laat me daar verrassen; die woordkeus is beter. Weliswaar heb ik thuis de planning van het plan hangen, waardoor een afbeelding van de nieuwste Fiat Alegrom 5.1. even moet wijken, maar die planning blijkt regelmatig slechts op theoretische basis geschoeid. In de praktijk is er namelijk regelmatig sprake van een andere planning en die is meestentijds positief gestemd. Er worden dan meer werkzaamheden verricht dan gepland voor die week. Mooi meegenomen, nietwaar? Nu is dat niet anders. Zo rond men maandag het betegelen rondom het hoofdveld af. Op woensdagochtend is men bezig met het betegelen van gedeelten van het voormalige D-veld.

Boomstammen
Johannes van der Woude en Gerrit Minnema zijn ongeveer de gehele woensdagochtend bezig om boomstammen en andere obstakels te verwijderen op de strook tegen de oude spoorlijn aan. Dit moet vrijgemaakt worden, want binnenkort zal deze strook, en de beide korte kanten, ingezaaid worden. Boven in de kantine aanschouw ik dit tafereel. En de vergelijking met de sterkste man doorstaan beide mannen glansrijk. De mannen gooien de één na de andere boomstam op de wagen. Bij de ingang van Herder worden deze boomstammen en andere spullen gedeponeerd. Daar staat het in ieder geval niet in de weg. Het hout wordt diezelfde dag trouwens nog door particulieren opgehaald.

Scorebord
Het scorebord moet iets opschuiven, want op de huidige plaats staat het in de weg. Met een kraan worden beide palen en de kabels uit de grond gehaald en verderop weer in de grond gezet. Ook dit gebeurt op woensdag.

Bevrijdingsbomen
En dat zal vast alles zijn wat men die dag doet. Toch? Nee, hoor. Enkele takken van de drie legendarische bomen worden verwijderd. Voor velen zijn deze bomen heilig, omdat er een verhaal aan vast zit wat met de bevrijding in 1945 te maken heeft. Voor anderen zijn die bomen maar een sta-in-de-weg. Het gevoel heerst evenwel dat er nog een vervolg op komt.

Keuren
Op donderdag komt een delegatie van ISA langs. Het keurt een aantal malen het veld voordat het opgeleverd wordt. Deze keer komen ze langs om te keuren of de ondergrond goed is aangelegd. En men concludeert dat het goed is.

Jeu de Boules
Donderdag worden de struiken aan de zuidkant op het voormalige D-veld aan één kant gekortwiekt. De bedoeling is dat er aanstonds een schutting geplaatst wordt en daarnaast komen de twee Jeu de Boulesbanen te liggen.

Aankomende week
Wat gaat er in de week van 10 tot en met 14 augustus 2015 gebeuren? De lavaslakken worden maandag over het hoofdveld gestrooid. Veertig vrachtwagens vol. Daarnaast wordt er zand geleverd en verwerkt in de cunetten. Wat dat zijn, weet inmiddels iedereen.

De talrijke en fraaie foto’s van Jelke de Jager zijn te bekijken op onze site onder ‘Media’ en ’Grasduinen’ of via ‘Home’ geheel aan de rechterkant onder ‘Meest recente foto’s’.Of klik hier