Klien Sjiet (84): Opnieuw uitgesteld, straatnamen, paardenstaarten en kaas

30 augustus 2015 20:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 35.

Metamorfose
Natuurlijk beginnen we met de werkzaamheden in ‘De Waaie’. Het grote plein tussen de kantine en het hoofdveld is op donderdag helemaal klaar. Verder is er in de afgelopen weken een aantal paden bijgekomen. Als je op dit moment over het complex loopt, lijkt het alsof je bij een uitwedstrijd aanwezig bent. Het moet duidelijk even wennen. Pas als ik op het B-veld ben, ontwaar ik weer de vertrouwde omgeving. Om mij heen hoor ik dat meer. Maar goed, het zal vast allemaal snel wennen en over een paar maanden weet je al niet meer beter en is alles weer net zo vertrouwd als voor de metamorfose.

Straatnamen
Maar zeg, is het niet iets om alle paden en het plein een naam te geven? Het is zomaar een hersenspinsel. Siep Koopmans had al een naam voor het plein en die is zeker het overwegen waard. Nee, de naam blijft vooralsnog geheim. Door al die paden lijkt het wel een soort van klein dorpje, maar nu draaft de columnist te veel door, merk ik nu. Wat zeg je? Ja, overdrijven past beter.

Update
En wat heeft men op het complex nog meer gedaan? Het scorebord staat er weer. De tegels om de kantine heen zijn gelegd. Het staat werkelijk keurig. Fijn dat er onlangs toch voor gekozen is om de oude tegels te verwijderen ten faveure van de nieuwe. Verder is men nabij het B-veld met de afvoer bezig geweest. Ook bij het grote materialenhok zijn de tegels verwijderd. Daarvoor in de plaats komen binnenkort, nu moet ik even op mijn papiertje spieken, stelconplaten.

Opnieuw uitgesteld
Maar het grote nieuws is dat het leggen van de kunstgrasmatten opnieuw is uitgesteld. Vanwege de hevige regenval elders is het bedrijf achter geraakt. Volgende week worden bij de desbetreffende clubs de laatste matten gelegd en afhankelijk van de vorderingen aldaar wordt er op z’n vroegst in de loop van de week begonnen en als het tegenzit pas op de eerste maandag van september.

Paardenstaarten (1)
Dan over naar de andere zaken. Op woensdagavond speelt Zondag 2 voor de beker en wint ruim. Maar overal om mij heen ontwaar ik vrouwen. Het is duidelijk lady’s evening. Iedere woensdagavond worden de trainingsvelden ingenomen door de meisjes- en vrouwenteams, heb ik mij laten vertellen. Veel paardenstaarten bewegen met de (passeer)bewegingen mee. Ik wist wel dat we een florerende vrouwenafdeling hadden, maar dat die zo omvangrijk was, kom ik op die avond achter.

Thuiswedstrijd
Zondag 1 wint op donderdagavond de bekerwedstrijd van MKV ’29. Eindelijk speelt het eerste thuis in de voorbereiding. Vanwege de metamorfose van ‘De Waaie’ speelde het team veel uit. En speelt het eerste dan eindelijk een keer thuis, vraagt tegenstander MKV ons ook nog of we in Leeuwarden willen komen spelen. Maar dat kunnen we niet maken tegenover de trouwe supporters. MKV wil echter later op de avond spelen en dat kan niet in St.-Anna, omdat het hoofdveld op dit moment niet bespeelbaar is. Door het vroege tijdstip kunnen veel Leeuwarder spelers niet aanwezig zijn. Bij St.-Anna lukt het de spelers wel. Het blijft dus zoals het was.

Ronde kaas
Deze week verjaart de columnist en wordt hij tijdens de bespreking op vrijdagavond verrast door de corveeploeg van die week. Klaas Jan Bijlsma, Geert Scheer en Robin Boersma hebben een prachtige taart gemaakt in de vorm van een kaasje. Werkelijk mooi gemaakt. Hierbij nogmaals mijn grote dank. Waarom een taart in de vorm van een ronde kaas, is wel duidelijk: ik ben gek op kees en wust.

Paardenstaarten (2)
Het lijkt er op dit moment wel op dat de vrouwenafdeling de mannen van de troon stoot, want als ik zaterdagmiddag in ‘De Waaie’ kom, dan zijn de meisjes net uitgevoetbald en staan Vrouwen 1 en Vrouwen 2 op het punt te beginnen. Het is wel vreemd dat het C-veld wordt gebruikt voor een voetbalwedstrijd. Het is lang geleden dat er tegelijkertijd op het B- en C-veld een wedstrijd wordt gespeeld.

Ontdek je plekje
Nu er op het C-veld wordt gespeeld, geeft dat weer ruimte voor nieuwe ontdekkingen. Zo blijkt… We lopen tussen beide velden in als Germ Bouma het idee oppert om nu eens een linksaf te slaan. We gaan achter de bosjes langs en naar mijn weten ben ik daar nog nooit geweest; althans: dan moet dat tientallen jaren geleden geweest zijn. Er blijkt zelfs een opening te zijn waardoor je weer op het C-veld komt. Het moet niet gekker worden. Ben je al vanaf je zevende lid van de club en zijn er nog steeds plekjes waar je tot voor kort nog nooit geweest bent.

Bah!
Zondag 1 wint op zondagmiddag ook de derde bekerwedstrijd en bereikt de volgende ronde. Tegenstander Gorredijk is vooral in de eerste helft een te harde ploeg met een rode kaart als gevolg. Ik heb me voorgenomen om maar niet te veel te schrijven over de bedenkelijke rol van de leider van Gorredijk die probeerde Waling Westra een rode kaart aan te naaien door theatraal te gaan liggen, omdat Waling hem een kopstoot zou hebben gegeven. Natuurlijk deed Waling dat niet. Wat sla je dan een belachelijk figuur als leider. Bah!

Foto’s masterplan
De foto’s van Jelke de Jager zijn te bekijken op onze site onder ‘Media’ en ’Grasduinen’ of via ‘Home’ geheel aan de rechterkant onder ‘Meest recente foto’s’. Of klik hier

Tot de volgende week.