Terechte zege Vrouwen 1 op SJO Bergum BCV Combinatie VR1

23 september 2015 22:15

Wedstrijden tussen St.-Anna en Bergum staan doorgaans garant voor veel spanning, strijd en felle duels. Hoewel het lang 1 – 0 bleef, werd het deze middag nooit echt spannend.

St.-Anna startte met de volgende elf: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Jildou van Dijk, Natasja Braaksma; Francien Hoogland, Femke Reitsma, Esther Wagenaar; Lisa-Marije Braaksma, Olga Kolkman en Miranda Blauw.

Evenals vorige week komt St.-Anna snel op voorsprong. In de vijfde minuut levert Jildou van Dijk een mooie steekpass af op Miranda Blauw, die vanaf de linkervleugel de verdediging van zich af kan schudden en oog in oog met de Bergumer keepster komt te staan. Deze wordt uitstekend omspeeld, waarna Miranda de bal in het lege goal kan schieten. Een goed begin! Niet lang hierna krijgt Femke Reitsma een grote mogelijkheid om de score te verdubbelen, maar haar schot is niet geplaatst genoeg, zodat de keepster kan redden.

Na een kwartier wordt Bergum voor het eerst gevaarlijk uit een corner, maar Joyce Steenhouwer houdt haar doel schoon. Het spel van St.-Anna is te onrustig, met veel balverlies tot gevolg. De tegenstander is echter vandaag niet bij machte hiervan te profiteren. St.-Anna levert wel veel strijd en zit kort op de Bergumers. Dit spelbeeld zal gedurende de wedstrijd niet veranderen.

In de 19e minuut schiet Lisette Wagenaar een vrije trap hard en laag richting de rechterhoek. De keepster kan met moeite redding brengen. In de rebound belandt het schot van Francien op de paal. Een tweede rebound wordt in de kluwen van verdedigers geblokt. Tot aan de rust krijgt St.-Anna nog enkele goede kansen: schoten van Olga Kolkman, Francien Hoogland en Femke Reitsma missen echter het doel. Bergum weet ook nog een kansje te creëren, maar doordat Joyce goed haar doel uitkomt, levert dit niets op.

Na de rust vervangt Veronique Epema Lisa-Marije Braaksma. Veronique creëert meteen een kans voor zichzelf en raakt met een verwoestend schot de lat. Ze krijgt nog een aantal schietkansen, maar vooralsnog blijft het 1 – 0. Het duurt tot de 65e minuut tot de toch enigszins bevrijdende 2 – 0 valt. Een voorzet van Veronique wordt door Femke Reitsma bij de tweede paal prima binnengelopen. De Bergumer grensrechter vlagt omdat het hands van Femke zou zijn, maar de scheidsrechter neemt dit niet over. (Voor de volledigheid: Femke meldt na de wedstrijd dat het absoluut geen hands was.)

In de 69e minuut wordt Miranda na een prima wedstrijd vervangen door Berber Braaksma. In de slotfase van de wedstrijd zet Bergum nog iets aan en uit een corner wordt een voorzet net naast gekopt. Het is echter St.-Anna dat het net nogmaals weet te vinden. Na een pass van Francien bepaalt Veronique de eindstand op 3 – 0, door de bal beheerst binnen te schieten. Vermeldenswaard is nog dat Roxana Epema haar debuut bij Vrouwen 1 maakt. In de 82e minuut komt zij voor Femke binnen de lijnen.

St.-Anna doet goede zaken door een (op papier) directe concurrent met ruime cijfers te verslaan. Aanstaande zaterdag is Flevo Boys VR1 in Emmeloord de tegenstander. Dit team verloor de eerste drie competitiewedstrijden en staat derhalve op een (gedeelde) laatste plaats). Vorig seizoen verloor St.-Anna in Emmeloord echter met 3 – 0. Er is dus iets recht te zetten!